Mit tud tenni most egy délutáni magyar iskola?

AMAPED - Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete

/ Farkas Dorina /
dorina.farkas képe
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete. Magyar Pedagógusok Egyesülete Ausztriában. Mi is a mi feladatunk pontosan? Mi is a mi feladatunk normális körülmények között, és a jelenlegi helyzetben? Van-e különbség?
Fodor Orsolya fotójaFodor Orsolya fotójakézműves tippekMunkatársaink

Az AMAPED 2004-ben alakult és jelenleg több mint 340 gyermek és fiatal látogatja különböző anyanyelvi és származás nyelvi tanfolyamainkat. Tanulóink Bécs különböző kerületeiből, Bécs környékéről, néhányan Alsó-Ausztriából és Burgenlandból járnak a foglalkozásainkra. Heti 2 órában tartunk magyar nyelvű foglalkozásokat minden korosztálynak, ahol a gyerekeket megismertetjük kezdetben a magyar mondókákkal, dalokkal, majd fokozatosan a magyar nyelvtan alapjaival, a magyarul olvasással, felsőbb osztályokban pedig a magyar irodalommal, történelemmel. Ám a feladatunk nem csak ennyiből áll.

A magyar nyelvi alapprogramunkban 21 pedagógus dolgozik rendszeresen, ezen kívül két magyar pszichológus (iskola és család), egy magyar logopédus, egy fejlesztőpedagógus (tanulási nehézségek) és egy tehetséggondozó kolléga támogatja a munkánkat. Együttműködési szerződést kötöttünk a Pécsi Egyetemmel, ECL nyelvvizsgaközpontként is működünk (magyar, német, angol, szlovák nyelv, stb.) Megkaptuk a „Tehetségpont” kitüntető címet (szavalóverseny, olvasási verseny, könyvkiadó, parlament, múzeumlátogatás, KinderUni, UniKlub, művészeti programok, sport), ennek fényében törekszünk arra, hogy a hozzánk járó gyerekeknek és szülőknek valami többet is nyújthassunk. A magyar nyelv oktatása mellett minden évben szervezünk a gyerekeknek interaktív mesefoglalkozásokat, a nagyobbaknak tantermi színházat, pedagógusainknak folyamatosan továbbképzéseket, csapatépítő alkalmakat szervezünk. A munkánk elmaradhatatlan eseményei az évnyitó, a Mikulás ünnepség, a karácsonyi adománygyűjtések és a közös karácsonyi program éve végén. Tavasszal közös Ringatót szervezünk, amelyre meghívjuk a program megálmodóját, minden márciusban mesemondó- és szavalóversenyre készülünk, emellett nyári táborokat szervezünk, valamint természetesen megünnepeljük a tanév végét is. Idén már harmadik éve veszünk részt a Boldog iskola programban. Foglalkozunk még emellett feladatkönyvek összeállításával, ennek eredményeként készült el a Benedek Elek meséiből és hozzá kapcsolódó feladatokból álló gyűjteményünk, amelynek aztán második része is készült, a kollégáink pedig már a 3. köteten dolgoznak.

  1. kötet: https://amaped.at/benedek/Benedek-Elek-Mesek.html
  2. kötet: https://amaped.at/mese2/M-rchenbuch2019.html#page=1

Jelenleg a mi életünk is felborult. A székhelyünk zárva, a kollégáink online tartják a kapcsolatot, és sokszor a lelket is egymásban, valamint a szülőkben. Az AMAPED rendelkezik saját „virtuális osztályteremmel”, amelyen keresztül a pedagógusok jelenleg is próbálják fenntartani, hogy a gyerekek heti rendszerességgel tanuljanak magyarul. Ennek nem feltétlenül kell tényleges tanulásnak lennie jelenleg, hiszen kapnak elég anyagot az iskolától, elég annyi, ha magyarul beszélhetnek, láthatják osztálytársaikat, kicsit kiszakadhatnak a szoba négy fala közül. A szülőknek elküldtük, valamint az online felületeinken is megosztottuk a már korábban említett Benedek Elek gyűjteményünket, hiszen ezzel a kiadvánnyal könnyedén le lehet foglalni az alsós gyerekeket. A 0-3 éves korosztállyal foglalkozó pedagógusaink, akik a Ringatót, valamint az Óperenciás babafoglalkozást vezetik, különböző módszerekkel fogják össze a csoportokat jelenleg. A Ringatós csoportjainkban gyermekdalok címeire kell rájönniük az anyukáknak, és újabb rejtvényeket feladniuk, valamint a héten elindult az első élő videós Ringató foglalkozás is a badeni csoportunkban. Az Óperenciás babafoglalkozást vezető kolléganőnk minden hétre kitalál egy témát, melyhez hangoskönyvet, dalokat, meséket, esetleges kérdéseket keres, és ezek alapján állít össze programot az érdeklődőknek a facebook oldalunkon. Mit tudunk kínálni a kreatívabbaknak? Hétfőtől újabb posztokkal jelentkezünk majd a facebook oldalunkon (www.facebook.com/ausztriaimagyarpedagogusok/), melyben a kreativitásé lesz a főszerep: a kézműves foglalkozásokat vezető kolléganőink otthon is könnyedén elkészíthető kézműves tippeket, ötleteket osztanak majd meg.

És a legfontosabbat a végére hagytam, hiszen az élet nem állhat meg: mi legyen a Mesemondó- és Szavalóversenyünkkel, melyet idén 11. alkalommal rendeznénk meg? Január végén az AMAPED elnöke, Mentsik Szilvia ötlete alapján úgy döntöttünk, miért ne hirdethetnénk meg a szavalóversenyünket a szokásos személyes megjelenés mellett idén online formában is? Hiszen így lehetőséget adnánk olyan gyerekeknek és felnőtteknek is a részvételre, akik nem tehetik meg, hogy ideutazzanak Bécsbe. A jelenlegi körülmények között ez az ötlet megmenti a rendezvényünket, hiszen így a mesemondó- és szavalóversenynek idén sem kell elmaradnia, csak online formában fog lezajlani. A közel 120 beérkezett videót kategóriákba rendezzük, és a következő 2 hétben eljuttatjuk a zsűrinek, akik döntése alapján a nyertes videók felkerülnek majd a weboldalunkra is, a nyertesekhez pedig postai úton fogjuk eljuttatni a nyereményeket, míg emléklapot minden résztvevőnek küldünk e-mailben.

Mi jöhet még? Reméljük, hogy ez az időszak minél hamarabb véget ér, és minden visszatérhet többé-kevésbé a normál kerékvágásba. Addig is még számtalan ötlettel próbálunk előállni, és segíteni a szülőknek lefoglalni a gyerekeket otthon.

Mindenkinek jó egészséget kívánunk, és maradjatok otthon!