Újabb lehetőségek a magyar nyelv megőrzésére és a néphagyományok ápolására
A MISI magyar iskolában már tavaly, a tél beköszöntével megkezdődött a programok bővítése és a nyelvtanulás mellett a táncoslábúak is kipróbálhatták tehetségüket Molnár Eszti "Így tedd rá!" foglalkozásain. Idén pedig az iskola megnyitotta kapuit a közönség legfiatalabb tagjai előtt is, akik édesanyjukkal karöltve ismerkedhetnek egymással, magyar mondókákkal, versekkel, dalokkal, ölbeni játékokkal a baba-mama klub keretein belül. És hogy a magyar nyelvet második nyelvként beszélő tizenévesek se maradjanak újabb motiváló erő nélkül, számukra nagyszerű lehetőséget kínál az úgynevezett "Biliteracy Seal" megszerzése.
A Minnesota Állam Oktatási Minisztériumával való sikeres tárgyalások eredménye, hogy magyar gyökerekkel rendelkező gimnazista diákok nyelvvizsgát tehessenek, "aranypecsétet" szerezhessenek érettségi bizonyítványukba és kreditpontokat kapjanak ezért egyetemi tanulmányaikhoz. Ez nem csak mutatós, de rendkívül motiváló is minden korosztály számára, ami számokban is megmutatkozott: a MISI tavaszi félévére beiratkozó diákok száma közel másfélszeresére növekedett az őszi szemeszterhez képest.
Mindezek apropóján kérdeztem az iskola igazgatónőjét, Czettisch Bernadettet.
Szia Betty! Üdvözöllek és gratulálok! A minnesotai magyar közösség a diaszpóraközösségek viszonylatában "aprónak" számít, mégis hatalmas eredményeket ér el. Bemutatnád pár mondatban a Minnesotai Magyarok iskoláját, a MISI-t?
A MISI Magyar Iskola 5 éve működik Minnesota államban. Az iskolai foglalkozásokat a város frekventált helyén található Unity templomban tartjuk kéthetente. Mindig igyekszünk az érdeklődésnek és igényeknek megfelelő csoportokat indítani. Így idén 5 csoportban folyik a tanítás: a Tipegő Mókusok 0-2 évesek, a Pöttöm Mókusok 3-5 évesek, Kis Mókusok 6-8 évesek, Nagy Mókusok 9-11 évesek és Tini Mókusaink 11 év felettiek. A tanulói létszám jelenleg 32 fő. Célunk az írásbeli és olvasási készség fejlesztése, mely a Biliteracy Seal megszerzésére készíti fel a diákokat, valamint a rendszeres foglalkozások segítenek a magyar identitás megőrzésében is. Tanári karunk 8 főből áll: 1 igazgató, 1 kincstárnok, 5 tanár és a KCSP gyakornok. A fiatal gyakornokok bevonása az oktatásba sikeresen működik, mindig lelkesen, fiatalos lendülettel állnak hozzá a tanításhoz.
Mit jelent pontosan a MISI élménypedagógia filozófiája?
Az élménypedagógia az élményen alapuló tanítást hangsúlyozza, a közvetlen tapasztalásokon és a gyerek aktív cselekvésén keresztül tanítja az ismereteket. Az élményre alapozó, vagy élményt okozó tanítási-tanulási módszerek tárháza igen széles.
Mi iskolánkban minden foglalkozást egy téma köré építünk fel. Óra elején ráhangolódunk, ezzel az érzelmi kötődés kialakul, kötetlenül beszélgetünk a témáról, körbejárjuk, szóbuborékot készítünk, keresztrejtvényt oldunk meg.
Minden esetben összekapcsoljuk az új ismeret megszerzését valamilyen más érzékszervre ható, azáltali tapasztalással. Pl. szövegeket vagy mondatokat darabolunk fel és rakunk össze – így olvasás közben kézműveskedünk kicsit, vagy pl. a meséket eljátsszuk közösen vagy mozgásos és készségfejlesztő társasjátékokkal színesítjük az órát.
És ehhez megvan minden lehetőségetek, ugyanis rendkívül jól felszerelt az iskolai könyv-, játék- és eszköztár.
Eszközkészletünk és könyvtárunk folyamatosan bővül. A szülők könyvadományainak köszönhetően könyvtárunkban megtalálhatóak a klasszikus gyerekkönyvek és a mai modern szerzők népszerű művei is, így több mint 400 gyerek és ifjúsági könyv közül válogathatnak az érdeklődők. A családok online listán végignézhetik a könyvajánlatot és az iskolai foglalkozások után tudják hazavinni a kiválasztott könyveket. Tanáraink az oktatásban is használják az iskolai könyvtár darabjait, a diákok házi feladatuk egy részét abból kell elvégezzék, fontos kiegészítője a project- és szorgalmi feladatoknak is.
Játék- és eszköztárunkat szintén folyamatosan bővítjük, ez fontos része az élményalapú oktatásnak. Tanáraink mindig nyitott szemmel járnak magyarországi látogatásaik során, és beszerzik a legújabb készségfejlesztő játékokat, feladatlapokat, a magyar kultúra bemutatását célzó és segítő kártyákat, könyveket, társasjátékokat. Jelenleg a tanárok több mint 20 társasjáték közül válogathatnak. Többféle készségfejlesztő játékot használunk, pl. MiniLük, Logico a hozzájuk tartozó feladatlapok széles választékával, továbbá kártyák, memóriajátékok és az abc tanulást elősegítő játékok széles skáláját gyűjtöttük össze, valamint tanáraink saját anyagaikkal is bővítik a készletünket.
Milyen iskolai programjaitok vannak az oktatáson kívül?
A Minnesotai Magyarok szervezetével közösen méltóképpen megemlékezünk a magyar ünnepekről, de az iskola indításával új hagyományokat is teremtettünk. Fontosnak tartottuk, hogy az oktatás mellett a diákok megismerjék a magyar hagyományokat is. Így minden évben farsangi mulatságot rendezünk, húsvéti tojáskeresést, tojásfestést és locsolkodást szervezünk, anyák napjára és karácsonykor diákjaink műsorral készülnek a közösségi rendezvényre. Tavaly ősszel népi játékos foglalkozásokat indítottunk, melynek keretében a gyerekek népi játékokkal, népdalokkal és a néptánc alapjaival ismerkedhetnek. Nyáron országjáró tábor keretében foglalkozunk Magyarország történelmével, kultúrájával. Emellett közös túrázásokat, kirándulásokat is szervezünk.
Ha már a táborról esett szó. Látogatjátok a Rákóczi Szövetség táborait is?
Igen, minden évben vannak érdeklődők. Küldtünk csoportot már a húsvéti ill. az adventi táborba is, valamint a nyári táborok iránt is van érdeklődés. A diákok nagyon élvezik ezeket a táborokat, a résztvevők között vannak visszatérő diákok is. Nagyszerű módja a magyar identitás erősítésének, és közben a diákok között is - a tábori élmények hatására - mély barátságok alakulnak ki.
Mindig is törekedtetek arra, hogy szakképzett tanárok oktassanak a MISI-ben. Mi a titkotok?
Tanárainkat a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk szakmai továbbképzésekre küldeni, ahol új vagy jól bevált módszertannal és ötletekkel ismerkedhetnek, kapcsolatokat építhetnek és motiválódhatnak. Az iskola vezetőjeként idén immár 3. alkalommal fogok részt venni a Nemzetpolitikai Államtitkárság által megrendezésre kerülő Hétvégi Magyar Iskolák Vezetői Konferenciáján Budapesten.
Tanáraink már 3 alkalommal vettek részt az AMIT éves konferenciáin, mindhárom alkalommal előadást is tartottak az élményalapú oktatásról, nyelvvizsgarendszer lehetőségeiről és óratervezésről. Az elmúlt években két tanárunk a Balassi Intézet által szervezett továbbképzésen is részt vett, valamint az "Így tedd rá!" módszert is elsajátította egyikünk. Mindezek mellett tanáraink online képzéseken, webináriumokon is szélesítik, frissítik szaktudásukat.
Úgy tudom, hogy te az AMIT (Amerikai Magyar Iskolák Tanárai) ernyőszervezet aktív tagja is vagy.
A vezetői konferenciáknak köszönhetően az elmúlt két évben szorosabbra fűztük a kapcsolatot az USA-ban működő hétvégi magyar iskolákkal, így rendszeres párbeszéd alakult ki a más intézményekben oktató tanárokkal, ezzel is frissítve és színesítve az oktatás színvonalát, hatékonyabbá téve az iskolák működését. Az AMIT csapatához 2018-ban csatlakoztam, ahol igen aktív, az oktatás számos területét átfogó munka folyik. Szervezzük az éves konferenciát, ahol mindig színvonalas szakmai előadásokat hallgathatnak az érdeklődők és műhelymunka keretében elsajátíthatják az új módszereket. Webináriumokat szervezünk, igyekszünk segíteni és megoldást találni az iskolákat érintő új kihívásokra, melyre több tervünk is van. Igyekszünk minden iskolával együttműködni, feltérképezni miben van a legnagyobb szükségük segítségre.
Azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, nem hagy alább a újévi lendület. Beszélnél kicsit a terveitekről?
Iskolánk vezetősége elérte a Minnesotai Oktatási Minisztériumnál, hogy a magyar nyelvet felvegyék a vizsganyelvek listájára. Így 3 éves egyeztető munka eredményeként Minnesota állam a 2., ahol magyar nyelvből nyelvvizsgát lehet tenni. E nyelvvizsgaprogram keretében a két- vagy többnyelvű családban felnövő fiatalok középfokú nyelvvizsgát tehetnek az általuk folyékonyan beszélt második nyelvből, és a sikeres vizsga extra kreditet jelent az egyetemi továbbtanulásuk során. Az iskolánkban tanuló növendékek jó eséllyel vághatnak neki a nyelvvizsga megszerzésének, hiszen iskolai keretek között a meglévő magyar tudásukra tudunk építeni strukturált módszertani eszközökkel. A nyár folyamán gimis diákjaink intenzív nyelvtanfolyamon készülhetnek majd a magyar nyelvvizsgájukra.
Vezetőségünk már megkezdte a tárgyalásokat a pécsi székhelyű ECL nyelvvizsgaközponttal vizsgaközpont létesítésére. Így nemcsak a gimiseknek lesz lehetőségük magyar nyelvvizsgát tenni, hanem egyetemistáknak, vagy akár felnőtteknek is. Évente kétszer lehet majd vizsgázni: júniusban és decemberben. A nyelvvizsga írásbeli és szóbeli részből fog állni, melyhez vizsgáztató tanárokat is kell képeznünk és biztosítani a vizsgázás feltételeit. 2020. decemberétől sok szeretettel várjuk a vizsgázókat.
Ez egy nagyon szépen felépített terv az évre. Sok sikert kívánok és kitartást a megvalósításához! Nagyon köszönöm az interjút!