Ha csak a Nürnbergi Magyar Kultúregyesület rendszeres programjait nézzük, éves átlaggal számolva minimum kétnaponta van egy magyar vonatkozású program a városban. Mi inspirált arra, hogy az így is rendkívül sokszínű programkínálatot még egy borklubbal is bővítsétek?
Egyrészt az inspirált, hogy Nürnbergben ilyen még nem volt. Másrészt Magyarországon már volt egy hasonló klubunk. Korábban a Budapesti Műszaki Egyetemen csináltam a másoddiplomás képzésemet, ahol volt már egy hasonló borklub. Úgy gondoltam, hogy ezt itt Nürnbergben is meg lehetne próbálni.
Ha kicsit eltávolodunk Nürnbergtől, azt látjuk, hogy az egész délnémet régióban párját ritkítja a kezdeményezés. Tudomásom szerint hasonló programok hozzánk legközelebb Stuttgartban vannak. Ott a Stuttgarti Magyar Intézetben szerveznek borvacsorákat, de csak évi egyszer-kétszer. Voltak az egyetemi borklubon kívül németországi minták is?
Magam sem láttam korábban hasonló németországi példát, nyilván ettől még létezhet, csak mi nem feltétlenül tudunk róla. Számunkra nem volt németországi példa, amiből merítettünk volna.
Milyenek voltak a kezdetek, miután megfogalmazódott a Nürnbergi Magyar Borklub ötlete?
Noha már egy ideje gondolkoztam a borklubon, egyedül voltam az ötlettel, úgy pedig nem lett volna energiám az egészhez. A Nürnbergi Magyar Kultúregyesület 2018. szeptemberi szüreti bálján megismerkedtem egy fiatal házaspárral: Nedeczky Gáborral és feleségével, Nedeczkyné Zsohár Eszterrel, akikkel beszédbe elegyedtem. Hamar kiderült, hogy mindannyian szeretjük a borokat, így szóba hoztam a borklubot is. Szó szót követett, és kitaláltuk, hogy megpróbáljuk együtt megvalósítani.
Mi történt, miután sikerült partnereket találnod?
Azután viszonylag gyorsan elindultunk. A kultúregyesületnek már volt állandó terembérlete a rendszeresen megrendezett klubestekre, és a 2018. novemberi klubest keretében megtartottuk az első borklubot. Az első alkalommal hét ember volt rajtunk, szervezőkön kívül. Az első hét vendég nagyon jól érezte magát, a következő alkalommal pedig már húszan voltunk. Azóta egy stabil 30 fős létszámmal működünk, és nagy öröm, hogy mindig jönnek új érdeklődők.
Hogyan kell elképzelni egy alkalmat a borklubban? Mi történik a borok kóstolásán túl?
Általában 7 bort kóstolunk egy este, az estek pedig valamilyen téma köré szerveződnek. Az első témák különböző magyar borvidékek voltak (pl. Sopron, Villány, Tokaj). De később lesz más tematikánk is. Az aktuális tematikához tartozó borokat beszerezzük, és a borklubon negyedórás ütemezésekben kitöltjük. Kis mennyiségeket töltünk, 0,5 és 1 dl között. A fejenkénti fogyasztás nagyjából egy fél üveg fölötti mennyiség, ami egy edzettebb fogyasztónak azért még vállalható. Azt mindig el szoktam mondani, hogy a borklub 50% bor és 50% klub, két kóstolás között tehát mindig van lehetőség a kötetlen beszélgetésekre. Minden alkalomra készítünk nyomtatott brosúrát is, amelyen a kóstolt borok rövid leírása mellett a vendégek értékelhetik is azokat, így kapunk visszajelzést a közönségtől, melyik fajták tetszettek a legjobban.
Ha jól tudom, a vendégek nemcsak megkóstolják a borokat, hanem különböző információkat is kapnak róluk, és értékelik is őket.
Ez így van, de ezt azért a helyén kell kezelni, mert nem vagyunk képzett sommelier-k. Gáborral utána szoktunk olvasni a boroknak, amelyeket aztán röviden be is mutatunk, de a klub már csak azért is klub, mert ennél mélyebben a borszakmába megfelelő szaktudás híján nem tudunk belemenni. De a terveink között szerepel, hogy kihívunk borászokat, szakembereket, akik hitelesebben tudnak mesélni az adott borokról, borászati témákról. A távolabbi jövőben akár egész tanfolyamban is gondolkodunk.
Ha már a szakembereknél tartunk, emlékeim szerint az első borklub válogatását egy igazi profi állította össze.
Igen, ő Kovács Antal, háromszoros magyar bajnok sommelier. Vele nagyon jó a személyes kapcsolatom, és korábban volt közös vállalkozásunk is, pinceáron.hu néven. Természetesen így hozzá fordultunk tanácsért. Az első sor összeállítása után is rendszeresen ajánl néhány fajtát a kóstolóinkra. Amúgy Gáborral válogatjuk a borokat, de a klubtagok is tesznek javaslatokat, hogy melyik bort lenne érdemes bevenni egy-egy kóstolóba.
Akár a nürnbergi magyarok között élve, akár csak az internetet böngészve jól látható, hogy milyen gyors tempóban fejlődik a borklub. Szerinted minek köszönhető ez a gyors siker? Eladja magát reklám nélkül a jó bor?
Van az a mondás, hogy jó bornak nem kell cégér, ami részigazság. Inkább azt gondolom, hogy az első alkalmakkor szerencsénk volt: olyan emberek jöttek el, akik aztán vitték a borklub hírét és hozták később a barátaikat is. Aki csak úgy belecsöppent az egészbe, az is jól érezte magát, mert a jó borok mellett a társaság is kellemes volt.
A boroknál még van egy fontos eleme a koncepciónak. Igyekszünk kevésbé ismert borászatok borait beletenni a kóstolóba, ami általában szokott tetszeni az embereknek. Az ismeretlenségben mindig van egy kis izgalom. Ha felszolgálnánk 3 Gerét meg 4 Bockot, az biztonságos választás lenne, de nem lenne benne semmi meglepetés.
A fentieken kívül még ott van az a tényező, amiről már beszéltünk: úgy látszik, nemcsak mi, hanem a borklubba látogató magyarok is úgy érzik, hogy ez hiánypótló kezdeményezés. Örülünk, hogy sikerült ráérezni erre az igényre.
Mennyi háttérmunkával jár a borklub szervezése? Mi az, amit ebből a vendégek nem látnak?
Ami a formai dolgokat illeti, ez a Nürnbergi Magyar Kultúregyesület rendezvénye. Ez azért fontos, mert így a városi kultúrházakban kapunk helyet. Mi 12 eurót kérünk alkalmanként, ami helyszínbérlet és a borok beszerzési ára, emellett nyilván beleteszünk az egészbe valamennyi munkát ingyen. A kultúregyesület tagjai kapnak egy jelképes kedvezményt is. Lehet jönni egyébként kísérőnek is. Ha valaki nem fogyaszt, tőle 3 eurót kérünk helyfoglalásra, vízre, ilyesmikre. Erre is mutatkozik igény, hiszen ha valaki például sofőrködik, akkor nyilván nem ihat, viszont így be tud csatlakozni a társasági életbe.
Ami a gyakorlati megvalósítást illeti, a kóstolók előtt mi már egy órával előtte ott vagyunk. Vettünk poharakat, ásványvizeket, amiket Gáborék szerencsére a garázsukban tudnak tárolni. Gondolkodunk azon, hogy jó lenne összeállni egy étteremmel, ahova mi tényleg csak a borokat vinnénk, a megterítést, utólagos elpakolást és elmosogatást pedig vállalná az étterem. Eszter, Gábor felesége szokott pogácsát sütni, azt is nagyon szeretik az emberek. A borokat sima magyarországi kiskerben vesszük, a szállítást is mi magunk intézzük, amelyikünk éppen Magyarországon jár, az hozza ki a következő kóstolóra a borokat, eddig legtöbbször Gáborék oldották meg.
Milyen borokat kóstolhatnak eddig a résztvevők? Mi tetszett nekik különösen?
A borvidékekből volt Balaton, Villány, Tokaj, Szekszárd, Eger, Sopron. Ez 6x7, azaz 42 bor. Egyet ki tudnék emelni, ami különösen nagy népszerűségre tett szert: ez egy Iványi Zsófi-féle Cabernet Franc Rosé volt, ami teljesen más volt, mint az összes többi rosé. Ez egy testes, krémes, sűrű, elég drága rosé. Nem az a könnyű kis fröccsbor, hanem egy kifejezetten tartalmas, nagyon erős alkoholtartamú, sűrű szövésű bor. Nyilván minden alkalommal megválasztjuk a kedvenc bort, de az Iványi Zsófi azért a kedvenc példám, mert jól szemlélteti, hogy egy kevésbé ismert név igenis tud meglepetéseket okozni. Ha behunyod a szemed és elképzelsz egy villányi rosét, utána ez a bor valami teljesen mást ad. Amíg a borklubon ilyen meglepetéseket tudunk nyújtani, számunkra is külön öröm a szervezés.
Mik a terveitek a jövőre?
Általában néhány üveggel több bort szoktunk kihozni, mint amennyi el fog fogyni, tehát van tartalék. Ezeket a tartalékokat az emberek meg is szokták venni ott helyben. Az a tervünk a borkóstolókon túl, hogy a népszerű és kedvelt magyar borokat egy webshop keretein belül is elérhetővé tesszük. Ennek most még a tesztelése zajlik, ugyanis a webshop üzemeltetésenek jogi feltételei komolyabb utánajárást igényelnek.
Tegyük fel például, hogy jövőre én beindítanám a Berlini Magyar Borklubot. Ha valaki lemásolna titeket, az inkább idegesítene, vagy büszkeséggel töltene el?
Mi nagyon büszkénk lennénk! Sőt támogatjuk is, viccen kívül. Ha bárkinek ilyen ambíciója van és segítségre lenne szüksége a kezdetekhez, bátran forduljon hozzánk! Ha a webshop működni fog, még a saját válogatásaink szállítmányozásában is tudunk segíteni. Németország nagy, sokan elférünk benne.