"Ne csak számold, hanem élvezd a napokat!" (Simon András)
Természetesen elmaradt a március 15-i ünnepség, a húsvéti tojáskeresés és a költészetnapi megemlékezés is, ahogy a május elejére tervezett majálist sem fogjuk tudni megszervezni.
Azaz hogy pontosabban fogalmazzak, csak a személyes összejövetelek maradtak el – a jeles napokról való megemlékezéseknek, (online) közösségben való megélésüknek azonban még a karantén körülményei sem szabhattak gátat.
Ahogyan mindenhol, Madridban is hamar át kellett állnunk az online térben való közösségépítésre és oktatásra. Ezalatt a bő egy hónap alatt szinte már meg is szoktuk az érintkezés új formáit, sőt, még azt is merem mondani, hogy bizonyos szempontból aktívabb a közösségi élet. Habár mindenki más szituációban találta magát – vannak, akik nem dolgoznak most, így több idővel rendelkeznek, és vannak, akik a távmunka következtében jóval többet dolgoznak – mégis sokan szakítanak időt arra, hogy a gyerekeikkel foglalkozzanak, hogy többet gyakoroljanak magyarul, és hogy a közösségen belül egymásra is jobban figyeljünk – legyen szó csoportos beszélgetésekről vagy csak kedves, vicces üzenetek megosztásáról.
A jó közösség abban ismerszik meg, hogy a nehéz időszakokban az összetartozás megerősödik, hogy tagjai tudják, számíthatnak egymásra, és vannak alulról jövő kezdeményezések arra, hogy a barátok, ismerősök lássák-hallják egymást, és ne szakadjon meg a kapcsolattartás folytonossága.
A költészet napja alkalmából lelkesen vettek részt gyerekek és felnőttek, magyarok és spanyolok az „online” szavalásban, amely előadásokból egy színes versfolyammal leptük meg az egyesületet április 11-én. Talán olyanok is kamera elé álltak, akik élőben nem szerepeltek volna, a spanyol anyanyelvűek közül pedig többen is elbíbelődtek egy-egy magyar vers megtanulásával, míg lehet, hogy normális körülmények között erre nem tudtak volna energiát fordítani. Ezért lett igazán felemelő az idei költészet napi megemlékezés.
Igaz, a húsvéti tojáskeresés a szabadban most elmaradt, de nem úgy online! A gyerekeknek egy játékos „benti tojáskeresést” szerveztem: az itthon elrejtett piros tojást kellett a fényképeken megtalálniuk. Ezenkívül a húsvéti készülődés otthoni segítéséhez készítettem egy „Húsvéti csomagot” különböző játékos offline és online feladatokkal, mondókákkal, énekekkel, mesékkel, sőt, a nagyobbakat még egy húsvéti fotókihívásra is buzdítottam.
Bármilyen furcsa, még a locsolást is megoldottuk online, hiszen pár lelkes magyar nyelvet tanuló spanyolnak szerettük volna bemutatni ezt a hagyományt. Így egy megbeszélt időpontban mindenki a gép elé ült vízzel/kölnivel felkészülve, a fiúk együtt elmondták locsolóversüket, majd a család női tagjait meglocsolták a kamera előtt, a többieket pedig csak jelképesen. A lányok sem voltak restek, előre megfestett tojásokkal jutalmazták meg a fiúkat, majd pedig közös koccintásra került sor.
A közösségi programok kreatív kitalálása, megszervezése mellett már a karantén legelején felmerült a kérdés, hogy mivel tudom még én, ösztöndíjasként segíteni a kialakult helyzetet.
Az nem volt kérdés, hogy a hétvégi magyar foglalkozásoknak is megszervezzük az online alternatíváját. Itt is elmondható az a pozitív változás, hogy míg eddig csak kéthetente tartottunk foglalkozásokat, most az online órákba heti rendszerességgel kapcsolódnak be a gyerekek vasárnap délelőttönként – így még húsvét vasárnap délelőtt is együtt játszottunk és meséltünk egy rendhagyó húsvéti foglalkozáson. Ezen kívül a felnőtt nyelvtanuló csoporttal is heti kétszer tartunk online magyarórát.
A gyerekek foglalkozásain nagy szerepet kapnak a mozgással kísért versek, mondókák, a mesék, sokszor saját készítésű bábokkal játszom el ezeket, majd ezt követi a mesék értelmezése. Máskor egyszerű kézműves ötleteket is el szoktunk készíteni.
Ezen kívül tanárkollégáimmal már a karantén elején elindítottunk egy online játékot, amelybe Spanyolország bármely részéről be tudtak kapcsolódni a gyerekek – így Baszkföldről, Andalúziából, de még a Kanári-szigetekről is. Minden második nap küldök e-mailben egy videót, amelyben elmondom az aznapi feladatot, elmagyarázom a hozzá kapcsolódó ismereteket, tudnivalókat stb. Ezzel téve személyesebbé a játékot. Igyekszünk úgy összeállítani a feladatokat, hogy azok a magyar nyelv használatára, kreativitásra, alkotásra ösztönözzenek. Lehet ez egy magyar mese kérdésekkel, rejtvények, online nyelvi játékok, kézműves, alkotó feladatok stb. A gyerekek a megoldásokat vagy az elkészült műveket lefényképezik és visszaküldik nekünk e-mailben. Így ezekből a képekből a játék végén össze fog állni egy virtuális kiállítás, a legkitartóbbak pedig ajándékban részesülnek.
Igaz, még sok van hátra a karantén napjaiból, de a lelkesedésünket megőrizve igyekszünk színessé, élvezetessé tenni ezeket a napokat a magyar kultúra nevében is!