A chicagói Iskolatábort idén, június 8-a és 15-e között első alkalommal szervezték meg. A helyszínt a wisconsini Phantom Lake YMCA Camp (PLYC) biztosította, két magyar dolgozóval. Németh Sára egyetemi tanulmányai után jelentkezett táborvezetőnek Amerikába, és 2 éve dolgozik a PLYC-nél. A magyar táborlakók kedvéért besegített a konyhán is étkezésekkor, hogy a magyarul történő kommunikáció zökkenőmentes legyen. Szabó Zénó 2007-ben került a PLYC-hez és annyira beleszeretett ebbe a helybe, hogy 12 év után is még mindig itt van.
A táborban 30 diák vett részt és 10 felnőtt (tanárok és szülők). A kerettéma a honfoglalás volt. Délelőttönként a diákok meseolvasás és rajzolás által, valamint feladatok megfejtésével tanultak a honfoglalásról.
„Ezen a héten 3 monda köré építettük fel a történetet. Foglalkoztunk Álmossal, Attilával és Árpáddal, a honfoglalásig jutottunk el. Mivel nagyon kreatívak a gyerekek, ezért nehéz feladatokat is meg lehetett velük oldani. Volt egy levélírás, csak „E” betűs szavak használatával lehetett Emesének levelet írni, aki ugye Álmos édesanyja volt. Fantasztikus, hosszú és összefüggő történeteket írtak a gyerekek.” – mesélte Oltvai-Nagy Erzsébet, Amerikában élő magyar szakos tanár.
Berczi Gergő Magyarországról érkezett magyar, mint idegennyelv tanárként: „Budapesten tanítok magyar nyelvet olyan diákoknak, akiknek nem a magyar az anyanyelvük. Úgy kerültem ide, hogy az iskolám megpróbál partnerségi kapcsolatokat kialakítani külföldi magyar iskolákkal, és így jött képbe a chicagói Csík Hágó Magyar Iskola. Én ugye célnyelvű országban dolgozom egy célnyelvi környezetben, és nem pedig egy diaszpóra közösségben. Mások a feltételek abban a tekintetben, hogy a nyelvet és a kultúrát hogyan tanulják. Itt ugye a magyar család az elsődleges közösség, ahol használják a nyelvet és ez nagyon, de nagyon sokat számít, talán többet is mint az, hogy egy célnyelvű országban tanulja a nyelvet.”
A táborban Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasként ketten is segédkeztünk. Patarica Edvin 2017-ben részt vett a Fillmore-i Magyar Iskolatáborban, és az így szerzett tapasztalatokat itt fel tudta használni: „Nagyon érdekes, hogy az iskolatáborok elején eljönnek a gyerekek és nagyon sok angol szót használnak. De viszont, ahogy telik az idő és a tábor végére azt tudom mondani, hogy teljesen magyarul beszélnek a gyerekek.” – mondta Edvin.
Jómagam pedig magyar gyermekdalokat tanítottam furulyán.
Délutánonként kihasználva a táborhely felszereltségét, volt lehetőség csónakázásra, úszásra, célbalövésre, röplabda- és csúszópálya használatára és kézügyességi foglalkozásokra. Esténként természetesen nem maradhatott el a tábortűz sem.
„A tábortűznek a lényege, hogy összegzi a napot, egy jutalom a nap végén. Az emberek leülnek és elénekeljük a népdalokat. Mi népdalokat énekelünk, mert próbálunk hűek lenni a magyar népdalokhoz és nem a modern énekekhez. Közösségépítő, mert mindenki együtt énekel és ha nem ismerik a népdalokat nem baj, hallják és úgy tanuljuk meg igazából az énekeket.” – mesélte Jókay Jutka, cserkésztiszt, a chicagói Hunyadi Mátyás Cserkészcsapat parancsnoka és Magyar Iskola tanár.
A tábor nagyon jó hangulatban telt. A gyerekek játékosan sokat tanultak és fejlődtek.
„Azt veszem észre, hogy a gyerekek élvezik a tábort. Az 1 hetes foglalkozás felér egy fél év iskolai tanulással a Magyar Iskolában. Tervünk az, hogy évente megszervezzük a tábort.” – összegezte Stétz Andrea, az Iskolatábor vezetője, segédtiszt és a Csík Hágó Magyar Iskola és Óvoda igazgatója.
A gyerekek nevében köszönöm minden felnőtt segítségét, és a folytatáshoz kívánok nekik sok erőt és kitartást.