Népiének-oktatás Zoom-rendszeren keresztül
Az órák ottani idő szerint kedden este 8 órakor kezdődtek, hogy mindenki részt tudjon rajta venni. Első időkben nem csak a csoporttal kellett megismerkednem, hanem pedagógus pályámon eddig ismeretlen feladattal, méghozzá az online oktatás menetével. Sokkal több összpontosítást igényel, ugyanis a személyes jelenlét hiánya miatt egy pillanatra sem maradhat irányítás nélkül az óra, mert nincsenek ott azok az apró gesztusok, vagy egymás közelsége, ami ezeket feloldaná vagy kitöltené.
Nagyjából 2-3 óra után teljesen beállt a felépítése ezeknek a foglalkozásoknak. Mindig szem előtt tartottam, hogy a népdalok mellett a személyes mondatokra is jusson idő, így az elején mindenki megoszthatta, hogy milyen napja volt és persze azt is, hogy a karantén milyen nehézségek elé állította.
Az első anyag Szilágyság gyönyörű dallamait ölelte fel és szépen fokozatosan haladtunk az igényeknek megfelelően. Az éneklés öröme volt a cél és az, hogy megtanuljuk, hogyan is kell egy népdalhoz hozzányúlni és elsajátítani azt a stílust, tájegységet, amivel éppen foglalkozunk.
Az első két hónap után azt vettem észre, hogy a tanulási tempó felgyorsult és sokkal hamarabb lesz „kész” egy népdal.
A második nagyobb egység Moldva gyönyörű dallamkincsének a felfedezése volt. Az egyszerűbb díszítésektől szépen lassan haladtunk a bonyolultabb, illetve visszatérő formákig, amiket később szabadon variálhatnak majd egy tanulási folyamat részeként. A díszített népdaloknak elsősorban a „vázát” tanultuk meg és aztán jött rá a nehezebb díszítmény. A különlegesebb alkalmakra – augusztus 20. vagy egy-egy helyi ünnep – külön összeállítással készültünk. Ezeknél az alkalmaknál igazán izgultam a csapatért!
Az utolsó két hónapra Melbourne városából is csatlakozott hozzánk egy résztvevő, ami külön öröm volt számunkra.
A népdalokat online mappákba rendeztem tájegységekre lebontva és hozzájuk tartozó kottákkal, szövegekkel és hanganyaggal láttam el. A hangzók egy része eredeti, egy másik része pedig általam énekelt „tanulós” verzió.
A karácsony nekünk már novemberben elkezdődött és minden alkalommal készültünk az adventre és az ünnepekre. Külön gyerekek számára megtanítható anyaggal is készültem.
Csodálatos volt megélni azt a szeretetet, amit egymástól kaphattunk és érezni, hogy a nyelv és a magyar népdal hordozta üzenet egyformán hatnak az érzelmeinkre és mély jelentéssel bírnak. A szövegek magukban hordozzák a múltunkat, jelenünket és jövőnket. Örülök, hogy értő füleknek és lelkes hallgatóságnak adhattam tovább egy szeletet gyönyörű népzenénkből.