János vitéz és plüsskatica

A Magyar Iskola Woking tanítási napja -

/ Kardulesz Rita /
kardulesz.rita képe
Anglia, Surrey megye, Woking, a White Rose Lane-i United Reformed Church Hall előtere és oktatási termei: a Magyar Iskola helyszíne.
"Lassan jár a csigabiga, táskájában eleség..""Hol van a Balaton?"  Pillanatkép a Nyuszik órájáról"Kő-papír-olló" a Katica csoportbanPetőfiről néznek kisfilmet a Baglyok

Január 25-én egy új napra, egy új tanítási napra ébredhettek az iskolások, szüleik és a tanítói csapat. Ezt a napot egy kollektív, szülőknek tartott tájékoztatás nyitotta meg, fontos, az iskolát, előírásait és a tanmenetet érintő közérdekű információkkal, és természetesen a szülinaposok: Matilda, Hajni, Ági és Kriszta köszöntése sem maradt el, a szokásokhoz híven, közös énekléssel egyetemben.

A mai nap szülői értekezlet sorozata később is folytatódott. A tanárok külön-külön csoportokban ültek össze a szülőkkel értékelő megbeszélést tartani a foglalkozások közötti szünetben: megbeszélték a tanév fejleményeit, tényeket, véleményeket, javaslatokat.

Eddigi tapasztalataim alapján a Magyar Iskola Woking nem csak mindig meleg, befogadó légkörrel fogadja a már beiratkozott vagy éppen a próbaórára érkező új érdeklődőket, hanem később is ugyanazt a jó hangulatot, figyelmet, lelkiismeretes hozzáállást nyújtják minden egyes alkalommal, hogy kicsi és nagy is úgy érezheti, mintha egy nagy magyar család kellemes délutánjára érkezne.

A szülőkkel beszélgetve is csak megerősödött bennem eddigi benyomásom: a gyerekek szeretnek ide járni. Az egyik kislány apukája azt is elmesélte, mennyire várja csemetéje az iskolai szombatokat, a közös játékot, ismerkedést, és otthon is önként kezdi el írni a házi feladatát. Természetesen egyelőre nem mindenkinek megy ugyanolyan jól a magyar nyelv, de tapasztalatom szerint náluk is belátható időn belül megjelenik a fejlődés, még ha a folyamatos beszéd nem annyira hamar történik meg bizonyos esetekben. A betűkkel, szavakkal ismerkedés, egy később aktivizálódó, viszont egyre bővülő szókincs már elkezd bennük csírázni. Ezért nagyon fontos, és erre a tanárok is felhívják a szülők figyelmét, hogy ne csak az iskolában, hanem otthon is minél többet foglalkozzanak a magyar nyelvvel, pl. olvassanak magyarul minden nap, és beszéljenek a gyermekekhez, amennyit csak lehet. A mindennapos ismétlés az egyik legfontosabb a nyelvtanulásnál. Olyan ez, mint a zenetanulás: zenei mondatokat rakni össze hangjegyekből, ahogyan a nyelvben a betűkből, és ha nem zenélünk, vagy nem használjuk a nyelvet rendszeresen, az elsajátítási folyamat annál lassabb.

A mai nap tanítási napján a Csigák mondókás-éneklős, a Sünik diavetítős-mesélős, míg a plüsskaticás Katica csoportban magánhangzókat gyakorolós foglalkozást tartottak, majd az Égig érő paszuly meséjével ismerkedtek. Ezen kívül volt még itt uborka kóstolás, kő-papír-olló, és tűz-víz-repülő játék is. A Pillangók munkafüzeteikben az „s, sz, l, j” betűket gyakorolták, a végén szülinapozással, melyen színes tetejű muffinokkal köszöntötték az ünnepelteket.

A Nyuszik a Hunok hazát keresnek mondát vették, összefüggést keresve a korábban megismert regékkel kapcsolatban is. A magyar történelem megalapozására fontos hangsúlyt helyez a csoport tanára, Matilda, aki az előző óra anyagait is rendszeresen ismételteti, visszautalásokkal mélyíti el az anyagot a gyerekek emlékezetében. Óráinak részét képezi a történelem, földrajz, magyar nyelv és irodalom, és a matematika is. Ez alkalommal a Himnusszal, a magán-, mássalhangzókkal, és Magyarország tájegységeivel foglalkoztak. A jó feladatmegoldásokért, házikért, motivációt serkentő jutalom is jár, csak össze kell gyűjteni 10 nyuszipecsétet, de az is pontot ér, ha megvan a 10 szülői aláírás (igazolás a napi pár perces otthoni magyar olvasásért).

A Baglyoknál a János vitézt olvasták el, csoportokban kiemelve egyes szövegrészeinek lényegét, így haladva fokozatosan a költemény értelmezésében. Sok érdekességet meg lehetett tudni Petőfivel kapcsolatban, továbbá oktatófilm is színesítette a foglalkozás végét.

Aki szeretne könyveket kivenni az iskola mozgó könyvtárából, erre is lehetősége van óra előtt vagy után. Minden csoportnak saját könyvtára van, katalogizáltan, egy jól felépített kölcsönzési rendszeren belül.

Délután 5-kor, mint mindig, elindult az összepakolás, véget ért a nap, ám a következő alkalommal, február 8-án szintén izgalmas és színes kalandok elé néznek majd az iskolás gyerekek: a tanítási nap után farsangi mulatsággal várja őket az iskola. Érdemes ott lenni, hiszen a tanárok csapata egy kis műsorral is készül ez alkalomból, a móka-kacagás garantált.

Ebből senki se maradhat ki, várunk mindenkit szeretettel!