Gondolatok a népzene, ének és néptánc oktatás fokozott jelentőségéről a szórványban és a diaszpórában.

Ennek az értekezésnek a gondolata már régóta érlelődik bennem, s nürnbergi ittlétem alatt, mint vulkán tört ki belőlem, ezzel is kondítva a harangot, mert porlik a nemzet, mint a szikla! Kijön az ember Németországba, és látja, hogy itt sincs kolbászból a kerítés. Az emberek keményen dolgoznak, a gyermekek túl vannak terhelve a német iskolában, csak úgy, mint otthon. A kiérkező családok fő célja az integráció, hogy gyermekeik megállják helyüket az iskolában, s ennek érdekében egymásközött is németül próbálnak kommunikálni. Ez azonban könnyen átbillenhet a teljes integráció, a gyermek elmagyartalanodása felé. Mivel a magyarság nem él kolóniában, magyar játszótárs nélkül elveszíti a gyermek anyanyelvét, magyarságtudatát.