2025. október 24. és 30. között került megrendezésre első ízben a Diaszpóra Iskolatábor a Kastlban lévő cserkészházban. Az iskolatáborra 15 gyermek jelentkezett, nagy részük már Németországban született magyar szülők gyermekeként. Az iskolatábor célja, hogy a magyar kultúrát a diaszpórában élő gyermekek is megismerjék. Mindezt olyan játékos foglalkozásokon keresztül, amik Magyarország földrajzát, történelmét, ünnepeit, Budapestet, vagy éppen a betyárokat mutatják be.
I. Német Diaszpóra Iskolatábor Kastlban
Október 24-30. között került megrendezésre első ízben a Diaszpóra Iskolatábor a Kastlban lévő cserkészházban. Az iskolatáborra 15 gyermek jelentkezett, nagy részük már Németországban született magyar szülők gyermekeként. Az iskolatábor célja, hogy a magyar kultúrát a diaszpórában élő gyermekek is megismerjék. Mindezt olyan játékos foglalkozásokon keresztül, amik Magyarország földrajzát, történelmét, ünnepeit, Budapestet, vagy éppen a betyárokat mutatják be.
Minden nap egy-egy külön téma köré szerveződött: a délelőtti foglalkozások ezt dolgozták fel, míg délutánonként a témához kapcsolódó szabadtéri játékok, kézműves tevékenységek és közös programok történtek. Este pedig a tábortűzé volt a főszerep, ahol a szobák egy-egy történetet adtak elő az aznapi témával kapcsolatban. Ezt követően a „padláson” még egy mesével, történettel zártuk le a napot, mielőtt mindenki nyugovóra tért.
A tábor kerettörténete szerint a táborlakóknak különböző feladatokat kellett megoldaniuk, hogy a koronázási ékszereket (korona, jogar, országalma) megtalálják. A tábor végére sikerült is minden kihívást teljesíteniük és meglettek az ékszerek.
A táborozók emellett izgalmas detektívjátékban is részt vehettek, amelyben egy betyár eltűnt kedvesét kellett felkutatniuk. Túráztak egy közeli várromhoz, népdalokat tanultak, népi hangszert készítettek, sőt, még rétest is sütöttek. Bár az időjárás nem mindig volt kegyes hozzánk, igyekeztünk minél több időt a szabadban tölteni. A gyerekek almát is szedtek, amelyből finom almás pitét készítettek a konyhán, ahol mindig figyeltek arra, hogy magyaros ételek, például kenyérlángos vagy rakott krumpli kerüljön az asztalra.
A szabad levegős játékokra is jutott idő: sok gyermek életében először próbálhatta ki a számháborút vagy a métát. Nagy élményt jelentett számukra az íjászat és a karikás ostor, valamint bepillantást nyerhettek a botostánc rejtelmeibe is. A nürnbergi és berlini Kőrösi Csoma Sándor Program (KCSP) ösztöndíjas néptáncosok jóvoltából még néptáncot is tanulhattak, míg a nürnbergi KCSP ösztöndíjas cserkész a tábor lebonyolításában és a foglalkozások megtartásában segédkezett kitartóan.
A gyerekek képeslapot is írtak az otthoniaknak, ami nemcsak a kapcsolattartást szolgálta, hanem fejlesztette az íráskészségüket is.
Számomra pedagógiai szempontból különösen érdekes tapasztalat volt, hogyan közelítsek egy olyan csoporthoz, amely számára sok ismeret teljesen új volt. Ugyanakkor a témák sokszínűsége lehetőséget adott arra, hogy többféle érdekességről meséljek nekik, és izgalmas volt megfigyelni, mely történetek ragadták meg leginkább a figyelmüket.
A gyerekek és szüleik visszajelzése alapján jövőre is érdemes lesz megszervezni a tábort!

