A koronavírus okozta helyzet mindannyiunkat kiűz a komfortzónánkból, élvonalban a tanárokkal, akik munkájának sikerességét jórészt a személyes kontaktus alapozza meg. Most, hogy erre nincs lehetőség, mindenki kénytelen a képernyők elé adaptálni azokat a módszereket, amelyek tovább segíthetik a diaszpóra magyarságának anyanyelvi oktatását. A konferencia fő célja a tapasztalatcsere és az ötletbörze volt.
A konferenciának összesen 24 résztvevője volt, amelyből kilenc KCSP ösztöndíjas, akiknek a küldetése jórészt az oktatással függ össze. Kanadai lefedettség szempontjából minden olyan város jelen volt, ahol számottevő magyar közösség él, és valamilyen formában van magyar oktatás (Victoria, Vancouver, Saskatoon, Calgary, Edmonton, Kelowna, Windsor, Toronto, Hamilton, Kitchener, Ottawa, Montreal), de az Amerikai Egyesült Államokból is voltak becsatlakozók (Boston, New York és Orlando).
A konferencia enyhén kötött beszélgetései során minden résztvevő vázolta a jelenlegi helyzetet, hogy eddig miként sikerült átállni az online oktatásra, milyen felületeket, oldalakat hasznának, amelyek segítik a munkát. Beszámoltak az eddigi tapasztalatokról és eredményekről, amelyek arról tesznek tanúbizonyságot, hogy minden iskolának és oktatónak fontos volt és továbbra is az, hogy mihamarabb megtalálják a legalkalmasabb módszereket arra, hogy a diaszpórában élő magyar gyerekek haladjanak az anyanyelvük pontos elsajátításával, kultúrájuk megismerésével. Számos felület, program, ötlet és elképzelés hangzott el, amelyek többféle módon segítik az oktatást. Több városban már javában zajlik az online élő oktatás, de a tanárok kreativitásának köszönhetően már egyéb módszerekkel is jutnak el feladatok a gyerekekhez, oktató videók készülnek, online kézimunka órák zajlanak. Youtube csatorna jött létre, ahova heti rendszerességgel kerülnek fel foglalkoztató videók népi gyermekjátékokról, illetve egy másik ilyen csatorna a baba-mama-papa alkalmak otthoni megtartásához nyújt segítséget. A húsvéti ünnepkörhöz tartozó szokások felelevenítése is az online térbe szorult, a fiúk videón küldtek locsolóverset a lányoknak, a lányok fényképeken mutatták be a locsolásért járó szebbnél-szebb tojásokat. A következő kihívás az Anyák napja, amely alkalmából már számos oktató vette fel a kapcsolatot az apukákkal és gyerekeikkel, hogy erről a jeles napról senki se feledkezzen meg.
A találkozások további eredményei közé tartozik egy Facebook csoport létrehozásának a kezdeményezése, ahol az oktatók megoszthatják egymással az elkészült anyagokat, hasznos felületeket, tippeket és fogódzókat adhatnak egymásnak. Ezen felül megállapodás született a folytonos kapcsolattartásról is: a tanárok az elkövetkezendőkben minden második héten online keretek között találkoznak áttekintik a történteket és a terveket, lehetőségeket.
A konferencia egyhangú konklúziója az volt, hogy szükség van ezekre a találkozásokra, amelyek nem csak módszertani segítséget nyújtanak az oktatóknak, hanem megerősítik őket abban, hogy senki sincs egyedül ebben a rendkívüli helyzetben, egymás támogatása mindenkinek prioritás. Habár most mindenki otthon marad, több száz kilométerre egymástól, ebben a helyzetben is együtt vagyunk, ebben a helyzetben is egyek vagyunk.