Tanárként új kérdések sorozata zúdult ránk: hogyan fogunk mostantól tanítani? Mit fogunk tanítani? Milyen platformot válasszunk a tanításhoz? Mi a legbiztonságosabb? Milyen online eszközöket használjunk a tanításhoz? Ezeket egyáltalán hogyan kell használni? És itt van még a mennyiség kérdése: mennyit tanítsunk, mekkora mennyiségű tananyagot küldjünk a gyerekeknek, hogy az ne legyen se túl sok, se túl kevés, a gyerek ne veszítse el a kedvét és a motivációját, és a szülő se kapjon síró görcsöt, hogy nem elég, hogy nincs ideje ellátni a munkáját, az otthoni feladatait, még az iskola is extra terhet ró rá, a gyereknek segíteni kell tanulni. Egyáltalán mi, pedagógusok, hogyan tudunk segíteni a szülőknek? Hogyan tudunk olyan online tananyagot alkotni, ami leköti a tanulót, amivel egyedül, szülői segítség nélkül is boldogul?
A diaszpóra tanáraként a kérdések csak tovább sűrűsödnek: hogyan tudnak a hétvégi magyar iskoláink átállni online tanításra úgy, hogy az amerikai iskolák online tananyaga mellett a szülők valóban ne extra teherként éljék meg a hétvégi iskolák online tanítását? Hogyan tudjuk az e-oktatást igazán élményszerűvé tenni? Hogyan tudjuk az új körülmények között a magyar nyelv és kultúra oktatását tovább folytatni?
Ezekre a kérdésekre válaszolva, az online magyar oktatásban felmerülő problémák, konfliktusok megoldására az Amerikai Magyar Iskolák Találkozója (AMIT) elképesztően gyorsan, hihetetlen profizmussal, pédaértékű segítőkészséggel reagált.
Az AMIT létrehozott egy tanári segédletet, egy padlet oldalt, amin összegyűjtötte rövid ismertetőkkel a legjobb online tanítási segédleteket, magazinokat, társasjátékokat, online oktatói felületeket, tárhelyeket, telekonferenciára használható oldalakat. Innen a tanárok, iskolavezetők kedvükre válogathatnak, sőt, az oldal nyitott, ők maguk is megoszthatják az általuk kedvelt, hasznosnak vélt oldalakat. Ezzel a padlet tanplatformmal az AMIT egy igazi tudástárat hozott létre, ami minden online oktatásra áttérő intézménynek nagy segítséget nyújt.
Az AMIT nem csak ezzel a tanári segédlettel, hanem az AMIT-TALI névre hallgató webinárium sorozattal is segíti az iskolákat és tanárokat. A szervezet olyan előadókat hívott és hív meg online workshopjaira, akik az online oktatás valamely területének szakértői. Eddig már 5 webinárium volt, összesen 235 résztvevővel.
Az előadássorozatot Jakab Károly, a New Brunswick-i Széchenyi Magyar Iskola igazgatója kezdte, aki a Moodle cloud platform és konferencia felületet mutatta be, a következő előadó jómagam voltam, tippeket és ötleteket osztottam meg, hogyan vágjunk bele az online tanításba. Subertné Haála Judit a washingtoni Kossuth Háztól Az idő urai – A hatékony időbeosztás titka címmel arról tartott előadást, hogyan lehet a karantén idején is effektíven bánni az időnkkel. Czettisch Bernadett, a minnesotai MISI Magyar Iskola igazgatónője Kalandozások a Google Classroomban címmel mutatta be, hogyan tudjuk használni a leghatékonyabban a Google által kifejlesztett osztálytermet.
A webinárium sorozatnak ezzel még nincs vége, hamarosan Dr. Tóth Mariann a Soproni Egyetemről fog pedagógiai módszerekről előadni, amik hatékonyak az otthon tanulásban, Dr. Kerekes Judit, az AMIT társelnöke, a CUNY College of Staten Island professzora Tükör a monitorban címmel fog előadást tartani és segítséget nyújtani az online oktatáshoz, később pedig KCSP-s kollégáim, Walter Marietta és Szabó Éva fognak beszélni arról, hogyan kell felkészülni egy interjúra, mint riporter, és hogyan kell felkészíteni a riportalanyokat, illetve azt is megtanítják, hogyan vágjunk és szerkesszünk videókat.
Az AMIT vezetői tervezik továbbá egy pszichológus szakértő meghívását is, aki a karanténlét által felmerülő lelki, mentálhigiénés problémák megelőzéséről, illetve azoknak orvoslásáról fog előadást tartani.
Az AMIT-TALIK ereje nem csak abban rejlik, hogy a szervezők szakértők meghívásával professzionális válaszokat adnak és utat mutatnak az online oktatás útvesztőiben, hanem, hogy teret biztosítanak beszélgetésre a magyar iskolák vezetőinek és pedagógusainak. A webináriumok során a tanárok elmondhatják személyes sikereiket, nehézségeiket, nincs olyan kérdés, amelyre ne keresnének választ az AMIT szervezői, és nincs olyan probléma, amit ne oldanának meg.
Az AMIT jelmondata: “Mi együtt-működünk”. Ennek jegyében az AMIT-TALIK mindig a hétvégi magyar iskolák életében bekövetkező sikertörténetek megosztásával, érdemek felsorolásával kezdődnek, és a pedagógusok által elhangzott kérdések megválaszolásával, a problémák megoldásával, együtt gondolkodással záródnak. Az AMIT ebben a valóban nehéz, bizonytalan, mindannyiunkat próbára tevő időszakban képes volt a webináriumaival nem csak egy igazán családias légkört kialakítani a hétvégi magyar iskolák számára, ahol a tagintézmények pedagógusai szabadon beszélhetnek, elmondhatják nehézségeiket, megoszthatják sikereiket, hanem gyors, precíz, professzionális segítséget is képes volt nyújtani a pedagógusoknak az online oktatásra való áttérésben.
Az AMIT valóban segít nem csak együttműködni, együtt gondolkodni és fejlődni, hanem sikeresen átvészelni ezt a nem csak pedagógusoknak, de mindenkinek emberpróbáló időszakot.