„Ép testben ép lélek”

Egészségtudatosságra tanították a Southamptoni Magyar Iskola növendékeit

/ Juhász Robin /
juhasz.robin képe
Az egészségtudatosság témakörében tartott izgalmas előadásokat Gonda Zita, a Semmelweis Egyetem hallgatója a Southamptoni Magyar Iskolában. Az interaktív tanórák a különböző tanulócsoportokban a korosztálynak megfelelő módszerekkel, nyelvezettel zajlottak le.
Nagy érdeklődéssel figyel minden jelenlévő az egészségtudatosság előadás közben.Az úgynevezett "Mi vagyok én?" játék során papírszemüveget kellett felvenni, és kérdések alapján ki kellett találni, milyen fogalom szerepel a saját szemüvegünk tetején.Gonda Zita, a Semmelweis Egyetem hallgatója előadást tart a Southamptoni Magyar Iskolában, a Tölgyfa csoportban.

Az egészséggel kapcsolatos foglalkozás előtti időben sem unatkoztak a tölgyfáról elnevezett csoportba tartozó tinédzserek a Southamptoni Magyar Iskolában:

  • Lehetőségük volt a magyar kultúra egyik esszenciális elemét, a néptáncot gyakorolni.
  • Opció volt a különböző társasjátékok kipróbálása is, amelyek során ügyességi, gyorsasági, illetve intellektuális - többek között magyar nyelvhez és a magyar kultúrához köthető - feladatokat teljesíthettek.
  • A magyar édesapákból álló Azta Zenekarral közösen énekeltek a fiatalok. A felcsendülő dalok megszólalnak majd a magyar iskola idén esedékes ünnepségén is, amely során a Southamptoni Magyar Iskola létrehozásának 15. évfordulóját ünneplik meg.

A játékos mozgás és dalolás után következett az egészségtudatosságra fókuszáló interaktív tanóra.

Gonda Zita - az előadó - csoportokra osztotta a fiatalokat. A csoportokat három magyar tudósról – ketten közülük Nobel-díjat is kaptak - nevezte el, akik nagyban hozzájárultak az orvostudományok egy-egy területének fejlődéséhéhez: Semmelweis Ignác, Szent-Györgyi Albert, illetve Karikó Katalin.

A csoportok a különböző feladatok során kompetitív, de egyben játékos módon mérték össze a tudásukat. Sokan élvezték például a „Mi vagyok én?” játékot, amely során papír szemüvegeket vettek fel a gyerekek, és eldöntendő kérdéseken végighaladva kitalálhatták, hogy melyik egészségi problémával kapcsolatos fogalom szerepel a saját szemüvegük tetején.

Ahhoz, hogy az egészségről minél szélesebb spektrumban tudják fejleszteni tudásukat a tanulók, először az emberi testben található fontos szervek magyar megnevezését, funkcióját ismertette az előadó. A szemléltetést apró, műanyagból készült szervek bemutatása segítette.

Az egészségmegőrzés témakörében a gyerekek megismerhették a gyakori betegségeket, például a cukorbetegséget, vagy a migrént, valamint ezek tüneteit és a kapcsolódó prevenciós metódusokat is.

Lelkesítő volt látni és hallani azt, hogy a kamaszok tisztában vannak az egészségtelen életmódnak, például a kevés mozgásnak, valamint a különböző szerek használatának - például a dohányzásnak - az egészségre gyakorolt hatásaival.

Az előadás utolsó harmadában egy fiktív esettanulmányra fókuszálva dolgoztak a fiatalok. A történet hozzájárult ahhoz, hogy a tinédzserek megértsék a főbb összefüggéseket a genetika, az egészségtelen életmód, valamint a prevenciós és fejlesztő jellegű tevékenységek között.

Amellett, hogy az egészséggel kapcsolatos általános elméleti tudásukat is bővítették a gyerekek, a vészhelyzetekben alkalmazandó fontos ismeretekre is szert tettek; alaposan átbeszélésre került például az, hogy mik a stroke, tehát az agyi érkatasztrófa tünetei és mik a teendők ennek előfordulása esetén.

Összességében elmondható, hogy a Southamptoni Magyar Iskola foglalkozása során a magyar nyelvhez és kultúrához kötődő tudásgyarapítás és hagyományőrzés mellett a fiatalok egészséggel kapcsolatos ismeretei is fejlesztésre kerültek. A prevenció és az egészségtudatosságra nevelés az egyéni előnyök mellett lényeges elemeit képezik annak is, hogy egy közösség minél hosszabb ideig fennmaradjon.