Időutazás a képeken keresztül

Magyar nyelvű tárlatvezetésen vettek részt a Brunszvik iskolásai Berlinben

/ Böröndy Veronika /
borondy.veronika képe
2025. január 18-a különleges nap volt a berlini magyar iskolában, hiszen a gyerekek egy nem mindennapi időutazáson vehettek részt a Német Történeti Múzeumban. Az előzetes szervezést követően a Brunszvik tanulói Magyar Attila történész magyar nyelvű vezetésével egy interaktív, gyerekeknek szóló kiállításon fedezhették fel a reneszánsz és a kora újkor világát.
Időutazás a képeken keresztülAugsburgi hónapképek_TélFelfedezésekKézműves foglalkozás
A tárlat központi eleme az Augsburgi hónapképek sorozatának egyik alkotása volt, amely a január, február és március hónapokat ábrázolja. A festmény részletgazdagsága azonnal Hieronymus Bosch és id. Pieter Bruegel munkáit idézte fel bennem. A monumentális alkotás egy négy darabból álló festménysorozat első része, amely hihetetlen aprólékossággal mutatja be a különböző társadalmi csoportok mindennapjait a téli időszakban.
 
Tárlatvezetőnk irányított kérdéseivel a diákok alaposan megfigyelhették, hogyan éltek, öltözködtek, dolgoztak és szórakoztak az emberek abban a korban. A tárlatvezetés során négy kulcsfigurán – egy nemes hölgyön, egy kereskedőn, egy lovagon és egy szegényebb emberen – keresztül ismerhették meg a korabeli társadalom működését. Szó esett a mindennapi életről, a mulatságokról, ünnepekről, a lovagi kultúráról, a gazdálkodásról és az újkori kereskedelem fejlődéséről is.
 
A kiállítás interaktív elemei különleges élményt nyújtottak a gyerekeknek. Nemcsak a festményt tanulmányozhatták, hanem közvetlenül megismerkedhettek a korszak eredeti tárgyaival is.
 
Láthattak egy lovagi páncélt, ezüstből és aranyból készült babacsörgőt, sakk-készletet, korabeli hangszereket, cserépedényeket, bőrkötésű bibliát, korabeli órát és még sok mást.

Sőt, ki is próbálhatták, milyen nehéz feladata volt a lovagoknak a tornákon, hogyan működött a korabeli nyomtatás, vagy milyen hangjuk volt az akkoriban használt hangszereknek.

A tárlatvezetés során a restaurálási folyamatokról is tanultunk, megismerve, hogyan őrzik meg az utókor számára a kiállításon látott történelmi emlékeket. A program egyik legnagyobb sikerét a diákok aktív részvétele jelentette: sok kérdést tettek fel, érdeklődésük pedig egyértelműen bizonyította, hogy a kiállítás elérte célját.

A tárlatvezetést követően az iskolában a kiállításhoz kapcsolódóan magyar történelmi párhuzamokkal foglalkoztunk. A diákokkal Mátyás király életébe és a magyar reneszánsz világába tettünk betekintést. A nap lezárásaként kézműves foglalkozást tartottunk, amelyen a gyerekeknek olyan alkotást kellett készíteniük, amely a kiállításon látottakhoz vagy hallottakhoz kapcsolódott.

Az elkészült művekhez címet és rövid leírást is kellett írniuk, amelyeket a következő iskolai alkalommal egy mini tárlatvezetés keretében mutatnak be egymásnak.

Ez az esemény fantasztikus lehetőséget biztosított a Brunszvikos gyerekek számára, hiszen nemcsak magyar nyelvű tárlatvezetésen vehettek részt, hanem aktív közreműködésük révén a saját élményeiken keresztül mélyíthették el tudásukat. Az ilyen interaktív történelmi programok segítenek abban, hogy a gyerekek közelebb kerüljenek a múlt megértéséhez, miközben élvezetes tanulási élményben is részesülnek.