Áprilisban 1-jére tréfás, otthon is megcsinálható játékokat küldtem a gyerekeknek, de ezen a napon került sor az első online mesemondásra is – a három pillangó meséje –, melyet általam készített hurkapálcás papírpillangókkal játszottam el mesemondás közben a gyerekeknek, így kezdtük a hónapot. Innentől kezdve aztán minden szerdán meséltem nekik, egyet a kicsiknek, egyet pedig a nagyoknak.
Közben az általam még márciusban létrehozott cardiffi online magyar tanulás Facebook csoportot is rendszeresen frissítettem aktuális tartalmakkal. Élő közvetítéseket, házi feladatokat, kézműves vagy épp mozgásos ötleteket, verseket, dalokat megosztva itt a szülőkkel, hogy mindig legyen olyan magyar nyelvű tartalom, előadás, mese, film, játék, amivel mind a szülők, mind a gyerekek korosztálya foglalkozhat a magyar foglalkozások közötti időszakban is.
A tanulást, online foglalkozásokat is tovább folytattuk a Zoomon, kiegészítve a google classroommal, melyen szintén létrehoztam csoportokat, hogy ott mindig nyomon követhetők legyenek az aktuális tananyagok, házi feladatok, segédletek mindenki számára.
A baba-mama csoportban cirógató-kerekítő jellegű foglalkozást tartottam, ebben a hónapban is, és a megszokott dalocskák-versikék mellett minden alkalommal tanultunk egy-két új verset, dalt is, és mindig volt valami új témánk, amit közösen vitattunk meg, pl babával a vírus idején, kétnyelvűség, magyar mondókázás, gyerek mesekönyvek, vagy például babamasszázs.
Az óvodás, iskolai felkészítős csoporttal saját kérésükre áprilisban elkezdtük az írás tanulását is játékosan, s mind a kicsik, mind a nagyok csoportjában a tavasz, tavaszi tevékenységek is téma volt az aktuális órai feladatok és játékok mellett. A kicsikkel az időjárás, a napok, hónapok neveinek tanulása, a színek, formák, irányok és állatok témaköröket vettük át játékos és mondókázós formában, mindig daloló-mondókázóval kezdtük az órát, melyet el is játszottunk-mutogattunk közösen, kézműveskedtünk, írni tanultunk, társasjátékoztunk, szókincset fejlesztettünk játékosan.
A nagyokkal a gyümölcsök, zöldségek, virágok neveit vettük át illetve a földön, vízen, levegőben élő állatokat, a bolygók neveit, tavaszi kerti tevékenységekről tanultunk, beszéltünk a falu és város és az ottani élet különbségeiről, a környezetszennyezés és környezetvédelem formáiról, játszottunk kép+vers kitalálósdit a költészet napja kapcsán, mely során az volt a feladat, mindenki küldjön be egy kedvenc verset és egy rá jellemző képet, s azt továbbítottam egy másik gyereknek a csoportból, akinek ki kellett találnia, kiét kaphatta, s ezáltal is sokat tudtunk meg egymásról. De játszottunk fekete, fehér, igen, nem-et, barkochbát, Amerikából jöttemet, készítettünk egymás számára rejtvényt tavaszi kifejezésekből, locsoló verset gyűjtöttünk, tanultunk a virágvasárnapi, nagyheti és húsvéti szokásokról, annak eredetéről, történetéről, társasjátékoztunk virtuálisan és online, találós kérdéseztünk, írtak fogalmazást, összehasonlítást, volt képleírás, nyelvtörőket tanultunk, ismert magyar mesék főcímdalait kiellett kitalálni, betűrejtvényeket fejtettünk, szövegértő feladatokat oldottunk meg és nyelvtanoztunk is.
Emellett nagy örömömre minden héten volt újabb becsatlakozó az online foglalkozásokba, április végére 3 babával, és 3 iskolás gyermekkel bővült a csapat.
Április 11-én mind a gyermekfoglalkozáson a már említett vers+kép játékkal, mind pedig a tágabb értelemben vett, nagy-britanniai magyar közösséggel megemlékeztünk a magyar költészet napjáról is. Utóbbit egy általam hirdetett videó-verslánc felhívás formájában tettünk meg, melyre 14 videó érkezett a pár napos határidő alatt. Ezekből a költészet napjára videó-versláncot vágtam össze és tettem közzé a különböző magyar csoportokban, hogy így ünnepeljük közösen a jeles napot. Erről egy korábbi cikkemben és a hozzá kapcsoló videóanyagban lehet tájékozódni bővebben is.
A húsvét témakörét két foglalkozáson is körbejártuk: először a virágvasárnapi szokások, a barka, a nagyhét, a böjt volt a témánk, majd pedig a nagypéntek, a húsvét, a pászkaszentelés szokása, a húsvéti vasárnapi hagyományos ételek, és a locsolkodás volt a téma, és a hímes tojás történetéről, festési módjairól is beszélgettünk. Húsvét hétfőre az volt a feladat, szülők-gyerekek egyaránt küldjenek be saját húsvéti tojásról, dekorációról szóló képet, a gyerekek pedig keressenek egy-egy húsvéti locsoló verset, s ezekből a beérkezett képekből-versekből "Virtuális húsvét 2020" néven prezentációt készítettem, így picit idén -ha virtuálisan is, de- együtt ünnepelhettük a húsvétot is. Ez a Cardiffi Magyar Közösség virtuális húsvéti prezentációja lentebb a linken elérhető.
Megemlékeztünk április 22-ről, a Föld napjáról is, játékos-tanulós formában, és a környezetszennyezés, környezettudatos életmód is a témánk volt. Most pedig már lelkesen készülünk a közelgő anyák napjára. Én pedig várakozással tele és bizalommal tekintek a hátralévő egy hónapra, mert az áprilisi tapasztalatok alapján biztos vagyok benne, hogy még sok-sok mindent tanulhatunk, játszhatunk közösen.
A cikk borítóképe egyik közösségi tagunk, Székelyhidi Andrea keze munkáját dicséri, ő küldte be nekünk a közös húsvéti prezentációhoz. Ezúton is köszönjük neki és a többi szülőnek, gyereknek is a közreműködést.
A cikkhez tartozó "Virtuális húsvét 2020" Power Point prezentáció pedig az alábbi linken érhető el:
https://www.facebook.com/groups/193411815416840/permalink/215642739860414/