Megkezdődött a tanítás az angliai magyar iskolákban is

A Basingstoke-i,a Readingi és a Southamptoni Magyar Iskolában is "becsöngettek"

/ Somogyi Boglárka /
somogyi.boglarka képe
2024. szeptember 21-22-én tartotta meg a tanév első foglalkozását a Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskola, a Readingi Magyar Iskola és a Southamptoni Magyar Iskola is. A foglalkozásokon mindhárom iskolában volt játék, néptánc és tanulás is, és persze az elmaradhatatlan jókedv.

Az Egyesült Királyságban lévő, Readingi, a Southamptoni és a Basingstoke-i Magyar Iskolában is beköszöntött az ősz, így mindhárom iskola a szeptember 21-22-ei hétvégén tartotta meg az évnyitó alkalmát.

Szeptember 21-én, szombat délelőtt 10 órától a Basingstoke-i Közösségi Magyar Iskola évnyitó délelőttjébe nyerhettem bepillantást. A tanárok a három korcsoport számára különböző érdekes foglalkozásokat tartottak. A babacsoportban ölbéli mondókákat játszottak a babák a szüleikkel. Az óvodás csoportban a nyári élményeiknek képét ragasztották fel a gyermekek, valamint mondókáztunk, énekeltünk, ezután következett az általam tartott néptánc, ahol népi játékokat és énekeket, és tánclépéseket tanultunk meg a gyerekekkel és a szülők segítségével. A nagyobb csoport tagjai a délelőtt folyamán a Balassi füzetekből tanultak, amit egy néptánc foglalkozás követett. Az órát egy bemutatkozó játékkal, majd egy mondókával összekötött ritmustapsolással kezdtünk, ami szókincs-, ritmusérzék és koncentráció fejlesztő hatással bír. Az óra keretén belül megismerkedtünk két moldvai tánc alapjaival, a tanuló szerbával és a pingvines tánccal, amit nagyon élveztek a gyerekek. A nap végén egy közös játékban vehettek részt az iskola tagjai, ahol “Lipem-lopom a szőlőt”, valamint “Kecske ment a kiskertbe” játékokat játszottuk. A meglepetés erejével bírt, hogy játékból “palacsintát” készítettek a felnőttek a gyerekekből, megkenték őket a kedvenc ízesítésükkel, lett lekváros, kakaós, nutellás palacsinta is; majd a gyermekek nagy örömére, a szülőkből készíthettek palacsintát.

A délutánt a Readingi Magyar Iskolában folytattam, ahová egy bemutatkozó játékra érkeztem meg. A megismerkedés után egy helyettesítő órát tartottam a Bagoly csoport számára, ahol a nyári élményekről beszélgettünk, illetve feladatlapot oldottunk meg. Több tanuló is említette, hogy járt nyáron az anyaországban, ami engem boldogsággal töltött el. A kézműves foglalkozás keretén belül színesebbnél színesebb levélcsokrokat készítettek. A délutánt egy közös tánccal zártuk. A büfében kaphatóak a házi sütemények mellett magyar termékek is, például Márka, Balaton szelet, vagy az ikonikus Nógrádi Ropi.

 

Vasárnap délelőtt a Southamptoni Magyar Iskolában is megkezdődtek a foglalkozások. Az óvodás csoportban a gyerekek a legjobb saját nyári élményük alapján húztak egy kártyát maguknak, amiről mindenki mesélt néhány mondatot. Ezt követően Bartos Erika Bogyó és Babóca világot lát című meséjét hallgattuk meg. A mese tematikáját követve, szalagfűzés technikával halacskákat készítettünk. Bogyó és Babóca árnyékait is megkereshették az érdeklődő gyerekek. Három kedves apuka a “Hej, Dunáról fúj a szél” című dal közös eléneklésére invitálta a “Fenyőfa” csoportos óvodásokat, így hangszerek hangjával és énekszóval telt meg a terem. Ezt követte egy néptánc foglalkozás, amelyet már közel 10 éve a Csillagszeműek Anglia tánctanárai, Paládi-Kovács Krisztina és Paládi-Kovács Gergő tartottak. 

   

Az iskolákban töltött néhány óra alatt örömmel érzékeltem azt, hogy rendkívül befogadó közösségekbe csöppentem bele, valamint szembesültem azzal, hogy a gyerekek mennyire más egyéni sajátosságokkal rendelkeznek a magyar szókincsfejlődés terén.