Magyarnyelv-tanítás Melbourne-ben

Ajánlott 0-99 éves korig

/ Farkas Dorina /
farkas.dorina képe
Az első felnőtt kezdő magyaróráról hazafelé tartva a buszon számba vettem a következő nap feladatait: babakör és készülni a hétvégi órákra. Ekkor világosodott meg számomra az az érdekesség, hogy ebben a fél évben a lehető legszélesebb skálát tanítom korosztály tekintetében: a babáktól egészen a felnőttekig.
Megy a gőzös KanizsáraTízórai a babakörbenFelnőtt kezdő nyelvóra

A legkisebb izgő-mozgóktól indulva a Bóbita Babakör az első állomásom, ahova heti rendszerességgel érkezem csütörtök reggelenként. A Bóbita egy zenés játszócsoport átlagosan 0-3 éves korú gyerekeknek. Sokat ugrálunk, mint a verebek, megnézzük, hogyan tekeredik a kígyó, ha esetleg rétes akar lenni, és hogy hány gombóc ugrik ki a fazékból - nagyon sok, szeretnek azok a fránya gombócok ugrálni. Táncolunk, játszunk, zenélünk és kézműveskedünk, persze a szülők segítségével. Itt már több alkalommal volt szerencsém foglalkozást tartani, így már jól be tudtam illeszkedni a közösségbe.

A következő lépcsőfok a vasárnapi Bocskai Iskola. Itt még csak a múlt héten vettem át a csoportot, akikkel egészen decemberig tanulunk majd együtt kéthetente. A délelőtt folyamán mindenféle órába belekóstolunk együtt a gyerekekkel, akik 2-3. osztályba járnak: tesióra, énekóra, matekóra, értő olvasás, nyelvtanóra és környezetismeret. Az elmúlt vasárnap megtanultuk a Himnuszt és hogy milyen finom dolgokat lehet enni és inni a Balatonnál nyáron – természetesen itt is minden kisgyerek kedvence a lángos volt!

A dandenongi magyar iskolában is általános iskolás korú gyerekekkel foglalkozunk, itt a mentor-helyettesemnek, Gyöngyinek segítek minden második szombaton. Van pár gyerek, akik szinte egyáltalán nem beszélnek magyarul, ezért az órák egyik részében külön foglalkozom velük, hogy megalapozhassuk a magyar tudásukat, és minél előbb felzárkózhassanak a többiekhez. Ehhez hasonlóan a Magyar Központ és a Kultúrkör iskoláiban is olyan gyerekekkel tanulunk együtt, akik nem tanultak magyarul korábban, vagy csak egészen kicsit.

Általában minden gyerek azért kezd el magyarul tanulni, mert van magyar rokoni kapcsolata, szülők vagy nagyszülők. Ezért különleges igazán az a 12 éves kisfiú, aki csak azért kezdett el magyarul tanulni, mert megtetszett neki a nyelv, mikor az ausztrál iskolájában megtanultak egy magyar dalt a magyar származású könyvtáros néni búcsúztatására.

Végül elérkeztünk az utolsó korosztálybeli szinthez, a felnőttekhez. Két csoportot indítottunk el az elmúlt két hétben a Bocskai Központban felnőttek számára: egy teljesen kezdőt és egy újrakezdő-középhaladót. A felnőttek esetében a felmenői kapcsolatokon kívül már a párkapcsolat is megjelenik az okok között. Kis különlegesség, hogy ezzel az okkal most csak férfiak vesznek részt a magyarórákon, de hát ismerjük azt az általános véleményt, hogy a magyar lányok gyönyörűek – úgy tűnik ezt az ausztrál férfiak is látják és még a magyar nyelv nem túl könnyű elsajátítására is vállalkoznak párjukért, minden tisztelet az övék!

Számomra igazán izgalmas és persze nem kis kihívást jelentő élmény ennyiféle korú, érdeklődésű és motivációjú diák tanítása. Mindamellett, hogy remélem sikerül mindegyikőjüknek átadnom annyi tudást, amennyit csak lehet az ittlétem alatt, én is rengeteget tanulok tőlük. Például azt, hogy a tyúk szó jelentése nem is olyan hatalmas meglepetés az ausztrál diákok számára, hiszen van egy szleng szavuk, ami egészen hasonlóan hangzik, mint a mi magyar tyúkunk chook. Arra még nem jöttünk rá, hogy esetleg magyar hatásra érkezhetett-e ez a szó az ausztrálok közé, és bár ez kevésbé valószínű, de azért van még jó pár óránk együtt, hogy megfejtsük az igazságot!