"Zöld erdőben jártam, piros tojást láttam..."

Húsvétváró foglalkozás az angliai magyar iskolákban, Basingstoke-ban és Reading-ben

/ Somogyi Boglárka /
somogyi.boglarka képe
A Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskolában és a Readingi Magyar Iskolában 2025. 03. 29-én húsvétváró foglalkozást tartottak. Ezen alkalmakon a hagyományőrzés jegyében tojásfestés és locsolkodás is volt.
Néptánc foglalkozás az óvodás csoportbanTojásfestés és kreatívkodásLocsolkodás a Readingi Magyar IskolábanLocsolkodás a magyar iskolában

A farsangi időszakot lezárva, elkezdődött a nagyböjti időszak, amely azt jelenti, hogy közeleg a húsvét. Az Egyesült Királyságbeli Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskola és a Readingi Magyar Iskola is 2025.03.29-én, szombaton tartotta meg húsvétváró foglalkozását, mivel a tavaszi szünet miatt húsvét előtt már nem lesz tanítási nap ezekben a hétvégi magyar iskolákban.  

A Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskolában az óvodásokkal a reggelt néptánccal indítottuk, amely keretén belül hívogattuk a napot, hogy még jobban süssön ki; a táncok és népi játékok között pedig megjelent az  ,,A pozsonyi sétatéren megy a villamos…” kezdetű dal, a ,,Bújj, bújj, zöld ág",  és az "Elvesztettem zsebkendőmet" című játék is. A tánc jó hangulatban telt, a gyerekek megismerték a dalokat, néhányuk már a lépésekre is emlékezett. 

Az óvodai foglalkozáson az évszakkerék segítségével átbeszéltük, hogy itt a tavasz.  A természet felébredését képek által tanítottuk, ezek között megjelentek illusztrációk tavaszi virágokról és rügyező fákról, valamint egy kisbárányról.

Ezt követően a gyerekeknek sorrendbe kellett rakni néhány képet, mint például a tulipán hagyma, hajtás, virág; hernyó, báb, pillangó.  A foglalkozás folytatásaként a gyerekeknek meg kellett keresniük és számolniuk a teremben előre kihelyezett tojásokat, amelyeknek hátulján húsvéttal kapcsolatos képek voltak. A gyerekek elmondták, hogy mit ábrázol az adott kép, így szóba került például a locsolkodás, a barkaág és a bárány jelkép, illetve a húsvéti asztal is.

Röviden említést tettünk a húsvét vallási jelentőségére, a nagyhét történéseire.  A kommunikációs készséget fejlesztő feladatok után megnéztük a Bogyó és Babóca “Hímestojások” című meséjét, majd erre irányuló kérdésekkel teszteltük a gyerekek figyelemkoncentrációs képességét:  Milyen süteményeket készítettek? Ki törte össze a tojást? Hány tojást festenek? Hány tojást tudott a pók egyszerre festeni?

A tízórai előtt, az óra zárásaként elénekeltük a ,,Nyuszi ül a fűben” és a ,,Hová mész, te kisnyulacska" című dalokat. Utóbbi különösen tetszett a kicsiknek, és szívesen bekapcsolódtak a refrén éneklésébe. 

A nagyok csoportja is a húsvéti időszakkal foglalkozott, a könyvklubot pedig a természetben tartották meg. Én a néptáncos foglalkozást velük egy ritmusjátékkal kezdtem, majd Somogy botos- és üveges táncaival foglalkoztunk, az óra végén pedig a gyerekek kedvelt táncát, a ,,Pingvines” elnevezésű moldvai táncot táncoltuk.

A kreatív asztalnál a gyerekek színeztek, gyurmáztak, de a nap fénypontja a tojásfestés volt. A szülőkkel közösen különböző érdekes technikákkal készíthették el a hímes tojásokat. Virágok, levelek és harisnya segítségével növénymintás tojások készültek, valamint gyertyával rajzoltak mintákat a festékbe mártás előtt. 

A közösség együtt ebédelt, amelyre minden család készített süteményt, salátát, vagy egyéb finomságot.

A Readingi Magyar Iskola is ezen a szombat délutánon tartotta meg a húsvétváró foglalkozását. Ekkor a gyerekek tojást festettek, sorversenyen vehettek részt, valamint a fiúk meglocsolták a lányokat is, hogy ne hervadjanak el. A beszélgetős órák után itt is közös tojásfestésre került sor. Készültek pöttyös, csíkos, csillámos, színpompás tojások is.

A kreatív foglalkozás után elsétáltunk a közeli parkba, ahol 3 vegyes csapatra osztottuk a résztvevő tanulókat, majd sorversenyen mérhették össze a résztvevők az erejüket. Az első feladatban egymás mögött sorban állva a fejük felett kellett hátraadni egy-egy labdát, majd visszafelé pedig a lábuk alatt előrejuttatni, és a leggyorsabb csapat kapta a legtöbb pontot.

A legnehezebbnek egy váltóverseny bizonyult, mert egy poharat kellett egymásnak átadni, amelyben egy kislabda volt úgy, hogy ne essen ki. Ezt a feladatot kissé megnehezítette az olykor felerősödő szél. A gyerekek izgatottak voltak a kint töltött idő és a nem megszokott helyszín miatt.

Összesen 6 hasonló, ügyességi feladat volt, amelyek a gyorsaságra, csapatszellemre és egyensúlyozásra épültek. Meglepetésként a gyerekeknek meg kellett keresniük a tojásokat, amelyeket a nyuszi rejtett el a környező bokroknál, a tojásokban pedig találós kérdéseket találtak.

A nap lezárásaként, a magyar hagyományoknak megfelelően a fiúk locsolóverssel köszöntötték a lányokat, majd meglocsolták őket, ezért jutalomként csokitojást kaptak. A gyerekek ezután közösen fociztak vagy a játszótéren játszottak.

Ez a nap élményekkel teli nap volt, amelyen a gyerekek megélhették a magyar hagyományainkat a húsvéti locsolkodást, valamint a tojásfestést.