Versmondó délután a Helsinki Liszt Intézetben

/ Albertné Joób Emese /
albertne.joob.emese képe
A sokat említett és csodált finn oktatási rendszerben cseperedő magyar gyerekek egy dolgot biztos nem itt tanulnak meg: a versek és versmondás szépségét, szeretetét. Ez mind a magyar tanárok munkáit dicséri. Ennek lehettünk tanúi a versmondó délutánon a Liszt Intézetben.

 

A finnországi magyar gyerekek költészet-napi szavaló délutánja áprilisban került megrendezésre a Helsinki Liszt Intézet és a Finnországi Magyarok Egyesülete közös szervezésében. Idén rekordot döntött a jelentkezők száma, a délutánra 35 gyermek érkezett: az Espoo International School, Kirkkonummi, Kirkkojärvi és Porolahti iskolákban működő magyaroktatás tanulói vettek részt a programon.

Lehetőség volt továbbá azoknak a gyerekeknek is szavalni, akik személyesen nem tudtak jelen lenni az alkalmon a távolság, vagy az időpont miatt. Ők videó anyag beküldésével vehettek részt, amit a jelenléti szavalók után közösen hallgatott meg a közönség. Így érezhettük körünkben a vidéki magyar gyerekeket is, Saloból és Tamperéből. 

Önmagában az, hogy Finnországban a magyar gyermekek verset tanulnak, különös értéket képvisel, hiszen az itteni oktatásban a verstanulás egy idegen jelenség. Az idei versmondó délután színvonalát az is emelte, hogy a Petőfi bicentenáriumra tekintettel választottak verseket a felkészítő tanárok. Megható és mély érzésekkel tolmácsolt Petőfi verseket hallhattunk a felső tagozatos fiataloktól.

A hosszú műsort közös éneklések tagolták, köztük Petőfi Távolból című megzenésített versének előadása. Megemlítettük továbbá a népköltészetet, mint tiszta forrást, közösen énekelt népdalokkal. Ösztöndíjasként jó volt tapasztalni az összefogást a tanárok, a Liszt Intézet és az FME részéről, ami a finnországi magyar gyermekek magyar oktatásának kiemelt jeles alkalmán, a versmondó délutánon megmutatkozott.