Egészségtudatosságra tanították a Southamptoni Magyar Iskola növendékeit
Az egészséggel kapcsolatos foglalkozás előtti időben sem unatkoztak a tölgyfáról elnevezett csoportba tartozó tinédzserek a Southamptoni Magyar Iskolában:
- Lehetőségük volt a magyar kultúra egyik esszenciális elemét, a néptáncot gyakorolni.
- Opció volt a különböző társasjátékok kipróbálása is, amelyek során ügyességi, gyorsasági, illetve intellektuális - többek között magyar nyelvhez és a magyar kultúrához köthető - feladatokat teljesíthettek.
- A magyar édesapákból álló Azta Zenekarral közösen énekeltek a fiatalok. A felcsendülő dalok megszólalnak majd a magyar iskola idén esedékes ünnepségén is, amely során a Southamptoni Magyar Iskola létrehozásának 15. évfordulóját ünneplik meg.
A játékos mozgás és dalolás után következett az egészségtudatosságra fókuszáló interaktív tanóra.
Gonda Zita - az előadó - csoportokra osztotta a fiatalokat. A csoportokat három magyar tudósról – ketten közülük Nobel-díjat is kaptak - nevezte el, akik nagyban hozzájárultak az orvostudományok egy-egy területének fejlődéséhéhez: Semmelweis Ignác, Szent-Györgyi Albert, illetve Karikó Katalin.
A csoportok a különböző feladatok során kompetitív, de egyben játékos módon mérték össze a tudásukat. Sokan élvezték például a „Mi vagyok én?” játékot, amely során papír szemüvegeket vettek fel a gyerekek, és eldöntendő kérdéseken végighaladva kitalálhatták, hogy melyik egészségi problémával kapcsolatos fogalom szerepel a saját szemüvegük tetején.
Ahhoz, hogy az egészségről minél szélesebb spektrumban tudják fejleszteni tudásukat a tanulók, először az emberi testben található fontos szervek magyar megnevezését, funkcióját ismertette az előadó. A szemléltetést apró, műanyagból készült szervek bemutatása segítette.
Az egészségmegőrzés témakörében a gyerekek megismerhették a gyakori betegségeket, például a cukorbetegséget, vagy a migrént, valamint ezek tüneteit és a kapcsolódó prevenciós metódusokat is.
Lelkesítő volt látni és hallani azt, hogy a kamaszok tisztában vannak az egészségtelen életmódnak, például a kevés mozgásnak, valamint a különböző szerek használatának - például a dohányzásnak - az egészségre gyakorolt hatásaival.
Az előadás utolsó harmadában egy fiktív esettanulmányra fókuszálva dolgoztak a fiatalok. A történet hozzájárult ahhoz, hogy a tinédzserek megértsék a főbb összefüggéseket a genetika, az egészségtelen életmód, valamint a prevenciós és fejlesztő jellegű tevékenységek között.
Amellett, hogy az egészséggel kapcsolatos általános elméleti tudásukat is bővítették a gyerekek, a vészhelyzetekben alkalmazandó fontos ismeretekre is szert tettek; alaposan átbeszélésre került például az, hogy mik a stroke, tehát az agyi érkatasztrófa tünetei és mik a teendők ennek előfordulása esetén.
Összességében elmondható, hogy a Southamptoni Magyar Iskola foglalkozása során a magyar nyelvhez és kultúrához kötődő tudásgyarapítás és hagyományőrzés mellett a fiatalok egészséggel kapcsolatos ismeretei is fejlesztésre kerültek. A prevenció és az egészségtudatosságra nevelés az egyéni előnyök mellett lényeges elemeit képezik annak is, hogy egy közösség minél hosszabb ideig fennmaradjon.