Online kontra offline – digitális kompetenciák és hagyományőrzés
Brüsszelből, online kapcsolódott be Wittlinger Gabi, történész, tanár, a Határtalan Történelem – online iskola külföldön élő magyar fiataloknak alapítója. Tapasztalatait és ötleteit osztotta meg arról, hogyan lehet hatékonyan és élvezetesen tanítani a magyarság történelmét a diaszpórában élő diákok számára. Programja segítségével a 8-18 éves korosztály számára biztosít rendszeres online foglalkozásokat.
A nap kiemelt témája a digitális világ és a hagyományos oktatási módszerek ötvözése volt, különös tekintettel a magyarság történetének és hagyományainak tanítására. A rendezvény meghívott vendége, Fitus Szilvia, digitális pedagógiai szakértő (Győr, Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóság) a gamifikáció és a digitális kompetenciák oktatásban betöltött szerepéről tartott előadást „Kattintásból kaland” címmel. Előadását nagy sikerrel színesítette, hogy a hallgatóság, csoportokra bontva, kipróbálhatott egy offline, egy online és egy úgymond kevert rendszerű szabadulószobát.
A nap folyamán a BMI pedagógusai is értékes módszertani előadásokat tartottak:
-
Maxim Katalin (Regensburgi Konzuli Magyar Iskola, Óvoda és Zenebölcsi vezetője) „Szülőföldem-projekt offline és online” címmel beszélt arról, hogyan lehet történelemtanítással párhuzamosan erősíteni a nemzeti öntudatot a hétvégi magyar iskolákban. Elmondta, milyen nagy hangsúlyt helyeznek a hétvégi iskolában a kötődés kialakítására. Azon dolgoznak, hogy segítsék a mély érzelmi kapcsolódás és az identitástudat megerősítését a történelemoktatással. Azáltal, hogy a diákok már óvodás kortól ismerkednek a magyar történelemmel, iskolás korba érve már sok mindenről hallottak, és átérzik, hogy a történelem a mienk, mindannyiunké, hogy a magyar történelem tagjai vagyunk.
-
Incze Izabella (Burghauseni Magyar Iskola és Óvoda vezetője) a kulturális és történelmi események felsőtagozatos megemlékezéseiről osztotta meg tapasztalatait. Sajnos a hétvégi magyar iskolákban ritka a 15 év feletti tanuló. Izabellának mégis sikerült ott tartani ezt a korosztályt is, és ehhez adott hasznos tippeket, ötleteket. Előadása nagyon inspiráló volt.
-
Végül pedig e cikk írója zárta az előadók sorát. „Kapcsoljunk ki!” című előadásomban az offline játékok fejlesztő hatásairól beszéltem. Majd néhány játékot be is mutattam, amelyekkel a pedagógusok kreatívan és élményalapúan fejleszthetik a gyermekek készségeit.
A napot egy közeli olasz étteremben zártuk közös vacsorával, kötetlen beszélgetéssel.
Talabos Andrea
Müncheni Magyar Intézet Egyesület