A verseny a diákok életkorának megfelelően, osztályonként zajlott. Míg a kisebbek gyerekverseket szavaltak, a nagyobbak már komolyabb hangvételű művekkel léptek a színpadra. Az iskolai szavalóverseny nem a versengésről szólt elsősorban, hanem inkább arról, hogy minden gyermek részt vegyen, és tapasztalatot szerezzen a színpadi szereplésben, megismerkedjen a magyar irodalommal és gyakorolja a magyar nyelvet.
A versenyt megelőzően az igazgató és az Egyesült Magyar Egyletek elnöke mondott pár szót, akik köszöntötték a résztvevőket és a közönséget, ezzel megerősítve a rendezvény közösségi jellegét. Az eredményhirdetés egy héttel később, a következő tanítási napon zajlott, ahol pizzázással egybekötve vehették át jutalmaikat a helyezést elérő nebulók.
A díjazás nem volt a fő cél, sokkal inkább az élmény és a részvétel öröme volt a fókuszban, hiszen minden gyermek számára lehetőséget biztosítottak arra, hogy kiálljon a szülei és a közösség előtt.
A rendezvény különlegessége, hogy nem csupán a gyerekek szereplését, hanem a közösség összetartását is erősítette. A szavalatok során a gyerekek nemcsak a magyar nyelvet gyakorolták, hanem azt is megtapasztalták, hogy a családok és a tanárok mennyire büszkék a teljesítményükre.
Ez az esemény minden évben visszatérő hagyomány a Clevelandi Magyar Iskolában, és lehetőséget biztosít arra, hogy a diákok megismerkedjenek a magyar irodalommal, miközben a közösség együtt ünnepelheti a kultúrát és az iskolai életet.
A szavalóverseny nem csupán a nyelvi fejlődést szolgálja, hanem segít a fiataloknak, hogy jobban megértsék és átéljék a magyar kultúra fontosságát, miközben barátokra lelnek és közös élményeket osztanak meg.