Rendhagyó történelemóra a Cork-i Magyar Iskolában

/ Gigler Dóra /
gigler.dora képe
Rendhagyó történelemóra keretében emlékeztek meg a Cork-i Magyar Iskola tanulói az 1956-os forradalom és szabadságharc eseményeiről.
Rendhagyó történelemóraRendhagyó történelemóraRendhagyó történelemóraRendhagyó történelemóra

Hatvan évvel a történtek után, sajnos egyre kevesebben, de még élnek a lázas napok alakítói közül itt, Írországban is. Az ’56-os szabadságharc leverését követően 351 magyar érkezett ide, hogy hat hónappal később végleg tovább álljon az Egyesült Államok vagy Kanada felé. Csupán néhányan döntöttek úgy, hogy mégis ebben az országban telepednek le, köztük volt Olga Murphy is, akinek a története megemlékezésünk központi eleme volt.

A Cork-i Magyar Iskola és Óvodában méltón szerettünk volna megemlékezni a hősökről, akik a magyar nép e világtörténelmi jelentőségű harcában részt vettek, épp ezért a rendhagyó órát két nagy téma köré szerveztük: egyrészt szerettük volna Írország és a magyar menekültek kapcsolatát bemutatni Olga néni történetén keresztül, másrészt fontosnak láttuk az ’56-os forradalom és szabadságharc szimbólumainak segítségével megértetni az eseményeket a résztvevő 6-11 éves gyermekekkel.

Az óra egy rövid animációs film megtekintésével kezdődött, mely összefoglalta a forradalom és szabadságharc legfontosabb eseményeit, majd a következő feladatban a gyerekeknek az időrendben bemutatott korabeli fényképekhez kellett érzelmeket párosítaniuk. Bár ez a feladat elsőre nehéznek tűnt, a gyerekek meglepően jól vették az akadályt és kiváló megjegyzéseik voltak a képekhez.
Az utolsó tabló egy menekülő családot ábrázolt, mely segítségével felvezettük Olga Murphy történetét, és ezt követően a gyerekekkel közösen megnéztünk egy írországi magyarok által készített rövid filmet Olga néniről.

A továbbiakban a kisdiákok feladata különböző, a forradalomhoz kapcsolható szavak megmagyarázása volt. Ez mindig fontos feladat egy külföldön működő magyar iskolában, elvégre nem anyanyelvi környezetben tanuló gyerekekről van szó.
A szavak közé kerültek a forradalom jelszavai is: „Szabadság, tisztesség, méltóság”, melyeket a gyerekek szintén rendkívül ügyesen körül tudtak írni.

Ezt követően egy különleges szimbólummal is megismerkedtünk: közösen meghallgattuk Beethoven Egmont-nyitányát, mely alatt archív filmfelvételek mutatták be a forradalom különböző eseményeit. Kirakós játék formájában két további szimbólummal, a Kossuth-címerrel és a pesti srácok emlékével is megismerkedhettek a nebulók, valamint elkészíthették saját lyukas zászlójukat, amit a nap végén haza is vihettek.
A megemlékezést Desmond Child: Egy szabad országért című, a forradalom 60. évfordulójára írt dalával, illetve az ahhoz készített videó megnézésével zártuk.

Bár elsőre azt hittem, a rendhagyó óra feladatai nem lesznek könnyűek, a gyerekeknek többszörösen is sikerült meglepniük. Bámulatosan okosan álltak a feladatokhoz és végig remek ötleteik voltak, igazán jó érzés volt hallgatni őket.
A legnagyobb öröm mégis mind közül az volt, amikor a tanítókkal együtt láthattuk a hazafias lelkesedést megjelenni a kis arcokon, és talán ez a legfontosabb, amit egy magyar iskola adni tud egy külföldön élő magyar kisgyermeknek.