Magyarul Regensburgban

A Bajorországi Magyar Iskola (BMI) évnyitó tanári értekezlete

/ Wenczel Flóra /
wenczel.flora képe
A héten megnyitja az évet a Bajorországi Magyar Iskola. Hétfőn (2018.09.10.) az év első értekezletére ült össze Németországban a BMI magyartanár csapata.
A regedburgi kőhídRegensburg - madártávlatNur Du - RegensburgDuna - Regensburg

Dr. K. Lengyel Zsolt, az intézményvezető lelkesítő nyitó gondolatai után a résztvevők (Orcskai Marianna, Maxim Katalin, Moldvai Anna, Herczeg Attila, Baumgartner Bernadette és Dr. K. Lengyel Zsolt) nekirugaszkodtak a fő feladatnak: az iskola diákjainak csoportra bontásának, korra és nyelvi szintre való tekintettel. Ebben az évben – eddig – húsz magyar származású gyermek jelentkezett a hétvégi magyar iskolába, amely péntekenként tart nekik foglalkozást a 2018-19-es tanévben, szeptembertől júniusig. A beiratkozott fiatalok saját anyanyelvük szeretete miatt, nyelvi készségeik, anyanyelvi gondolkodásuk fejlesztésének céljából vállalják magukra a plusz órákat hetente. Bár az elmúlt héten lezajlott a már korábban beküldött jelentkezési lapok alapján a művelődni vágyó gyermekek regisztrálása, további jelentkezésre a hétvégi iskolaba van még lehetőség. Aki még nem jelentkezett, az is megteheti folyamatosan, akár tanév közben is.

A csoportokra bontás nem bizonyult egyszerű feladatnak. A húsz gyermek nemcsak húsz külön személyiség, hanem húsz különböző szintű nyelvhasználó is. Mindeközben nem feledkezett meg senki a korosztályok figyelembevételéről, hiszen a BMI-ben az egészen apróktól (három-négy évesek) legalább felső osztályig (14-15 évesek) tanulnak a diákok. A tanulók csoportosítása után további fontos teendőnk volt: a tanévet úgy megtervezni, hogy a hétvégi iskolába járó, az anyanyelvéért a szabadidejét feláldozó gyerek ne csupán a nyelvtanulással építse magyarságát. A szaporodó színes programok, amelyeket a tervbe illesztettünk az értekezleten, lehetőséget kínálnak majd arra, hogy a Németországba érkezett fiatalság játszva sajátítsa el ősei kultúráját, amely ilyen formán a saját életük részévé válhat.

Úgy tűnik, idén sikerül a történelemtől kezdve a hittanon át a játékos vers- és mesetanuláson keresztül a dráma-, néptánc- és népdalfoglalkozásokkal és persze a szakterületüket híven képviselő oktatók hozzájárulásával megvalósítani, kézzel foghatóvá tenni egy igazi, magyar élményekben gazdag tanévet.