2025. május 17-én ismét tanítási napot tartottunk a Brisbane-i Magyar Iskolában, Bowen Hills városrészében. A foglalkozások tematikája ezúttal a Madarak és Fák Napjához kapcsolódott, amelyet Magyarországon május 10-én ünneplünk.
Már az iskolához vezető úton is megihletett a természet: gazdag növényvilág, gyönyörű madarak, terebélyes fák kísérik az iskolába látogatókat, így kézenfekvő volt, hogy ez a téma az ausztrál környezetben is aktuális és inspiráló legyen. Az óra célja az volt, hogy a gyerekek játékos, élményszerű formában ismerkedjenek meg a Madarak és Fák Napjának jelentőségével, miközben magyar nyelvtani ismereteik is fejlődhetnek.
A tanórát a három korcsoport közül a kicsiknek tartottam, akik nagyrészt 2018-as 2019-es születésűek. Minden tanítási napra részletes óravázlattal készülök, amit kivetítek, így a gyerekek számára is könnyen átlátható és követhető a tanóra menete. A mostani alkalmat játékos ráhangolódással kezdtük: jobb és bal agyféltekét aktiváló gyakorlatokkal vezettem rá őket az órára.
Ezt után néhány érdekes tényt beszéltünk meg, melyek kellően felvezették az óra tematikáját. Ilyen volt például a „Tudtad, hogy a fák képesek kommunikálni egymással a gyökereik segítségével?” kérdés is.
Az óra során tematikus igaz-hamis kvíz következett, ahol minden állítást részletesen megbeszéltünk, és közösen értelmeztünk. A tanulást változatos szemléltető anyagok, például videók, képek, kártyák tették még színesebbé. Ezt követően a szókincsfejlesztésre helyeztük a hangsúlyt: a feladatlapok segítségével a különböző madarak, fák, és termések magyar elnevezését tanultuk meg.
Érdekesség, hogy a gyerekek közül sokan ismerték például a makkot, de nem tudták, hogy az a tölgy termése. Az órán ezeket jól begyakoroltuk, a meglévő képi tudást nyelvileg is pontosítottuk.
Az óra fénypontja kétségtelenül az élő madárkamerák megtekintése volt. Az Ausztráliában is elérhető élő közvetítések segítségével betekintést nyerhettünk például a ságvári gólyacsalád életébe, vagy épp a tiszalöki erdei fülesbaglyok etetési idejébe. A videókhoz kapcsolódva új szavakat és kifejezéseket tanultunk, majd ezeket mondatokba foglaltuk.
A tanóra második felében a gyerekek a névmásértő olvasás alapjait sajátíthatták el szótagolási, olvasási és mondatértelmezési feladatokon keresztül, melyeket a végén le is kellett rajzolniuk. A haladók logikai fejtörőkön és mini szövegértési feladatokon dolgozhattak.
A foglalkozás során egyszerre volt jelen a természet szeretete, a magyar nyelv játékos fejlesztése és a közösségi élmény is, mely párosítás igazán emlékezetessé és hasznossá tette a Madarak és Fák napjáról szóló tanóránkat.