Január utolsó hétvégéje Madách Egyesület foglalkozásán
Külön öröm volt látni, hogy a szülők, akik a gyerekeiket kísérik, egyre inkább megnyílnak egymásnak, és érdekes beszélgetések alakultak ki arról, hogyan illesztik a magyar nyelvet a mindennapjaikba. Amikor kinyitottam az egyesület „titkos” szekrényét, tele magyar nyelvű könyvekkel és játékokkal, az arcokon sugárzó boldogság valódi örömmel töltött el.
A foglalkozás elején az egyik kislány előlépett, és jelentkezett, hogy egy matematikai bűvésztrükkel szeretné szórakoztatni a nagyérdeműt – gyerekeket és felnőtteket egyaránt. Ez nemcsak érdekes és szórakoztató volt, hanem remek lehetőséget adott a magyarul tanuló felnőtteknek is a számok gyakorlására.
Az óra fő témája a téli örömök köré épült. Bár Madridban ritkán esik hó, főleg csak a várost körülölelő hegyekben, mi mégis tudtunk hóembert építeni: házilag készítettünk havat két egyszerű összetevőből. A gyerekek imádták, különösen a lányok, akik azonnal kimentek a kertbe hógolyózni, a felnőttek nem kis meglepetésére és ijedtségére.
A foglalkozás „Maci Nap” nevet kapta, és ehhez kapcsolódóan több program is készült. A résztvevők kóstolhattak Magyarországról érkezett különleges Maci kávét, amely megosztotta a jelenlévőket. Mackóodút is építettünk, ahonnan a „megdermedt” macik kibújva egy nagy teljesítményű reflektor segítségével vizsgálhatták meg, van-e árnyékuk.
A magyar hagyomány szerint, ha a medve meglátja az árnyékát, akkor visszabújik, mert hosszú, kemény tél várható. Ha viszont nem látja, akkor hamarosan megérkezik a tavasz.
A nagyobb gyerekek nem voltak túl lelkesek a barlangba bújással kapcsolatban, de számukra is akadt izgalmas feladat: megtanítottam nekik a „medvejárást”. Ez egy teljes testet igénybe vevő mozgás, amely a négykézláb járó medve mozgását utánozza. A gyakorlat egyszerre játékos és rendkívül hasznos, hiszen több izomcsoportot is megmozgat.
A kézműves foglalkozás során saját készítésű mackók születtek, amelyeket a gyerekek mindig egyedi ötletekkel gazdagítottak, ezzel is megmutatva kreativitásukat. A foglalkozás egyik irodalmi pontja Weöres Sándor „A medve töprengése” című versének közös megtanulása volt.
A nap végén felhívtam a figyelmet egy magyarországi rajzpályázatra, amelynek témája a magyar zászló vagy címer, Jókai Mórhoz kapcsolódó motívumok, illetve a Mancs mentőkutya alakja. A gyerekek azonnal lelkesedéssel vetették bele magukat az ötletelésbe. Szerintem remek munkák születtek, mi pedig egymás között elevenítettük fel, miről is szól Jókai egy-egy műve.