Európa Nap a Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskolában

Játszva tanultak a gyerekek Európáról a Basingstoke-i Magyar suliban

/ Bihari Ágnes Klára /
bihari.agnes.klara képe
Az angliai Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskola 2024. június 15-én első alkalommal, hagyományteremtő céllal rendezte meg az Európa Napot az intézménybe járó gyermekek számára. A témanap apropóját az adta, hogy a 2024. júliusa és decembere közötti 6 hónapban az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét Magyarország látja el.
Dobókocka kisiskolásoknak Európa napra, társasjátékhozKözös fotó Norton Éva MAOSZ elnökkel és Dr. Sárosi Fanni közösségi diplomatévalEurópa térképre helyezett kis képecskék segítik az ovisokat megismerni, hogy melyik ország miről nevezetesPuzzle térkép-zászlók-országonkénti kérdések=a kisiskolás izgalmas társasjátékon keresztül ismerkednek Európával

Természetesen nem az EU felépítésétről és működéséről vetítettünk le mindenféle komoly videókat, hanem a korosztályi sajátosságoknak megfelelő módszerekkel arról beszélgettünk a gyermekekkel, hogy az Európa különböző részein élő embereknek különbözőek a szokásaik, más a bőrszínük és az arcvonásaik, különböző nyelveken beszélnek, azonban az „együttélés” működni tud egymás értékeinek, másságának elfogadásával. Az Egyesült Királyságban a multikulturalizmus jelen van a hétköznapi gyakorlatban. Az a sokszínűség nagyon jó példa arra, hogy eltérő kultúrából származó emberek tudnak egy tágabb közösségben békésen, jól együttműködve, egymást elfogadva boldogan, elégedetten élni.

Az Európa nap kapcsán az óvodás csoportban Európa különböző jellegzetes ételein, gasztrokulturális élményeken keresztül kaptak betekintést a gyerekek a különböző nemzetek életmódjába, míg a kisiskolások egy puzzle térképpel, országzászlókkal és az előző kettőhöz kapcsolódó kérdésekkel „társasoztak”.

Az ovisok először arról beszélgettek, hogy Anglián kívül járt-e valaki más országban? Ha igen, akkor melyik országban? Hogyan érezték ott magukat? Mások voltak-e ott az emberek? Mi mindent láttak másnak, mint Angliában? Majd Fenge Ágnes tanító néni egy Európa(i Uniós) térképet helyezett a szőnyegre, ahol az országokhoz rendelt kis képecskék alapján magyarázta el a gyerekeknek, melyik ország nemzete miről híres. Ezt követően többek között az olasz pizza, a holland sajt, a német perec mellett a magyar túrórudi is terítékre került a szó konkrét értelmében, és a gyerekek nagy örömére. Előkerültek még különböző, az egyes országokra jellemző színezők, mint pl. a jellegzetes holland szélmalom. A sok új és érdekes információ okozta fáradtságot megelőzendő, egyedileg gyártott dobókockával gurították ki az ovisok azt a mozgássort, ami kicsit felpezsdítette a hangulatot az óra folytatásához. Volt malom körzés, biciklizés háton fekve, körben futkározás, és egymás kezének megfogása az összetartozás jeleként.

A 7-10 éves korosztály számára egy puzzle térkép, a hozzá tartozó országzászlók és minden országhoz külön kérdések jelentették a tanórai elfoglaltságot. Ez az interaktív foglalkozás rendkívül komplex tudást adott a gyermekeknek, hiszen

  • a puzzle térkép szétszedése és újbóli összeillesztése által megtanulták az országok egymáshoz viszonyított helyzetét
  • a puzzle térképen angolul szerepelnek az országnevek, azoknak az országoknak a neveit megtanulták magyarul, melyek nem voltak ismertek számukra
  • megtanulták összepárosítani az országot és a zászlót, megismerték az országok fővárosait
  • megtudtak érdekes információkat az egyes európai országokról sport, környezetvédelem, földrajz, turisztika területekhez kapcsolódóan
  • szociális kompetencia fejlesztés azáltal, hogy a játékszabályokhoz kellett alkalmazkodni a gyerekeknek
  • szókincsfejlesztés magyar nyelven

mind-mind része volt ennek a foglalkozásnak.

A puzzle térkép mellett 6 oszlopban elhelyezett zászlók közül úgy tudtak választani a gyerekek, hogy egy – külön erre a célra szerkesztett – EU kék háttéren sárga ötágú csillagokkal díszített dobókockával dobtak. Ahány csillag volt az adott oldalon, annyiadik oszlopban elhelyezett zászlók közül választhattak. Első feladat volt kitalálni az országot és annak fővárosát, majd meg kellett találni a térképen és elhelyezni a megfelelő helyre. Ezt követően a gyerekek elmondhatták az adott országgal kapcsolatos ismereteiket, majd következett az országhoz tartozó kérdés, melyre közösen kereste meg a csapat a helyes választ.

Különlegessége volt a témanapnak, hogy ezen a napon ellátogatott az iskolába Norton Éva a Magyarok Angliai Országos Szövetségének (MAOSZ) elnöke és Dr. Sárosi Fanni, Magyarország Londoni Nagykövetségének közösségi diplomatája is. A két vendég betekintést kapott az iskolai csoportok munkájába, az iskola vezetővel röviden áttekintették az iskola erősségeit és azokat a területeket, ahol támogatásra, segítségre van szüksége a basingstoke-i iskolának. Mind a MAOSZ, mind a nagykövetség, mind az iskola oldaláról nyitottság mutatkozott a jövőbeni együttműködésre, melynek első lépéseként a MAOSZ „Balassi könyveket” ajánlott fel a Basingstoke-i Magyar Közösségi Iskola számára a magyar nyelv tanításához.