“Több cimbalom muzsikát Dél-Amerikába!” - Interjú Rodrigo Contrerasszal, az egyetlen chilei cimbalmossal

/ Tar Krisztina /
tar.krisztina képe
Egy szép napsütéses santiagói délutánon beszélgettünk Rodrigo Contreras Vásquezzel, az egyetlen chilei cimbalom-művésszel, aki szeptembertől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem falai közt ütheti majd a húrokat…
Rodrigo Contreras - cimbalomBalkáni muzsika - SinesteTrioSinesteTrioLa Mano Ajena zenekar

– Hogyan és mikor jutott el hozzád a balkáni és a magyar népzene?

 Teljesen véletlenül, egy középiskolai tanáromnak, Rodrigo Latorre tanár úrnak köszönhetően, aki a ´90-es évek évek végén egy santiagói színész csapattal egy közép-európai turné során megismerkedett a magyar és balkáni zenével. Goran Bregovic és a Klezmer Band voltak rá leginkább hatással. Miután visszatért Chilébe, megalapította a Mano Ajena nevű zenekart, és elkezdte a chilei zenét a kelet-európai dallamokkal ötvözni. Rajta keresztül ismertem meg ezt a zenei stílust. Abban az időben ez teljesen új volt Chilében.

– Hogyan ismerkedtél meg a cimbalommal, ezzel a Dél-Amerikában teljesen ismeretlen hangszerrel?

  Elkezdtem videókat keresni az interneten, és véletlenül találtam rá a cimbalomra. Fogalmam sem volt, hogy mi ez a hangszer, viszont felkeltette az érdeklődésemet. Egészen addig román és cigány zenét hallgattam, nem asszociáltam a cimbalom fogalmát Magyarországgal.

2012-ben néhány egyetemista barátom Budapestre látogatott egy zenei fesztiválra, és kihasználva az alkalmat, egy kisebb kutatást végezve kiderítettem, honnan tudnék beszerezni egy cimbalmot. Így érkezett meg a híres-nevezetes hangszer az Andok túloldalára.

–  Hogyan tanultál meg cimbalmon játszani?

Teljesen autodidakta módon. Korábban szanturon játszottam, ami egy a cimbalomhoz hasonló húros hangszer, szóval valamennyi alappal már rendelkeztem.

Ami nagyon érdekes volt, hogy nem népzenét játszva sajátítottam el a technikát, hanem saját dalokat komponáltam rajta.

–  Milyen zenei stílust képviselsz?

– Ezt nehéz lenne pontosan megmondani. Több zenekarban is játszom, és több zenei műfajt, stílust képviselek. Az egyik zenekarom a SinesteTrio például a balkáni és magyar zenéket ötvözi a chileivel, és vannak, akik az argentin tangó hatását is érzik a dallamokban.

Jelenleg én vagyok az egyetlen zenész Chilében, aki például egy gyermek szimfonikus zenekarral chilei rockot játszik cimbalmon.

–  A chilei közönség hogyan fogadja ezt az új zenei műfajt?

– Szerencsére nagy az érdeklődés. A chilei közönség nagyon nyitott az új,  jobban mondva az itt kevéssé ismert műfajok iránt.

–  Mesélted, hogy jártál Magyarországon. Milyen tapasztalatokat sikerült szerezned?

– Nagyon kellemes tapasztalatokat sikerült szereznem Magyarországon. 2015-ben vettünk részt a zenekarral (SinesteTrio) Budapesten az Unger Balázs által rendezett Cimbalmos Napon a Fonó Budai Zeneházban, amire két dallal készültünk. Rengeteg, általam már a YouTube révén ismert cimbalmost sikerült megismernem. Fantasztikus volt.

– A legnagyobb élményem az ott létem alatt az volt, hogy egy budapesti téren teljesen véletlenül Balogh Kálmán cimbalom-művésszel találkoztam, aki éppen ott játszott. Korábban már e-mailen keresztül leveleztem vele, így azonnal oda mentem hozzá, és bemutatkoztam. Elvitt minket a házába, ahol közösen muzsikáltunk, valamint a Zeneakadémiára, ahol részt vehettem az óráján. Nemcsak kiváló zenész, de kiváló tanár is.

–  Ápolsz-e valamilyen kapcsolatot a Chilében élő magyarokkal?

– Ez év márciusában felvettem a kapcsolatot Magyarország Santiago de Chilei Nagykövetségével, valamint Thomázy Gabriellával, aki a “Magyarok Chilében” Facebook oldal szerkesztője. A magyarok nagyon kedvesek és segítőkészek. Csak jó tapasztalataim vannak velük.

–  Honnan jött az ötlet, hogy beiratkozz a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre?

– Balogh Kálmán cimbalom-művész hatására. Ő inspirált. Szeretnék minél többet tanulni a cimbalomról, illetve a kelet-európai zenéről. Egy félévre nyertem felvételt, de remélem lesz lehetőségem tovább maradni. Jelenleg egy chilei ösztöndíjra pályázok, hogy finanszírozni tudjam a tanulmányaimat Budapesten.

–  Mik a további céljaid?

– Szeretném, ha Chilében minél többen megismernék a cimbalom muzsikát. Jelenleg én vagyok az országban az egyetlen cimbalmos, szeretném, ha ez pár éven belül megváltozna. Szeretnék cimbalom-órákat adni, illetve egy olyan zenei műfajt megismertetni a közönséggel, amiben ötvözni tudom a latin és kelet-európai dallamokat.