Rendhagyó történelemóra New Yorkban

/ Tamási Enikő /
tamasi.eniko képe
Az Arany János Magyar Óvoda és Iskola diákjai rendhagyó történelemóra keretén belül ismerkedhettek meg az 1956-os forradalom részleteivel, dr. Békés Csaba történelemprofesszor magas színvonalú előadása által. Mi így adóztunk hőseink előtt.
Bekes CsabaBekes CsabaBekes Csaba

Az 1956. október 23-i forradalom az újkori magyar történelem olyan kiemelkedő jelentőségű és példaértékű eseménye volt, amelynek oktatását nem lehet elég korán elkezdeni. Főleg nem a diaszpórában, különösképpen New York városában, ami az egyik fő érkezési pontja volt az életük megmentéséért emigrációba kényszerülő, kivándorló magyaroknak. A nemzeti emlékezetet fenn kell tartani, amikor egy tett az összefogásról, a közös cselekvésről és a haza megtartásáról szól. Ezért tartotta fontosnak az Arany János Magyar Óvoda és Iskola, hogy egy elismert történész professzor közreműködését kérve, rendhagyó történelemóra keretében megismertesse az iskola diákjait a szabadságharc hátterével és fordulataival. Dr. Békés Csaba, aki a Magyar Tudományos Akadémia tudományos tanácsadója, a Corvinus Egyetem tanára, illetve a Columbia Egyetem vendégprofesszora, hidegháború-szakértő és számtalan tudományos publikáció szerzője, vállalta az egyszerűnek semmiképpen sem mondható feladatot, hogy Magyarországra főként csak vakációzni járó gyermekek előtt, egy komoly, emberi életeket követelő témáról beszéljen.

A különleges történelemórára a tanítási nap végén, a Magyar Ház dísztermében került sor, ahová tanáraik kíséretében az összes iskolai csoport felsorakozott. A szépen előkészített helyszínen életkoruk minden komolyságával várták az előadót és előadását. A professzor úr hihetetlen mélységű tudásanyaggal a birtokában, alig egy átlagos tanítási óra, vagyis mindössze 40 perc alatt ismertette a forradalom teljes menetét, a legfelemelőbb pillanatoktól a legsötétebbekig, végül válaszolt a felmerülő kérdésekre. Többek között arra is, ami a legközelebbről érinti a gyerekeket, az Egyesült Államokba vándorlás módjáról, és az akkor érkezettek hozzávetőleges számáról.

A téma nehéz. Sokszor felnőttek számára sem könnyen feldolgozható, vagy minden mozzanatában megérthető, annak ellenére az iskola diákjai érdeklődő figyelemmel hallgatták végig az előadást. Talán nem is tudják, de észrevétlenül nagyon sokat tanultak, és egy kicsivel jobban magyarok maradtak.