Az öreg papagáj

Néhány trükk a nyelvtanulási nehézségek leküzdéséhez

/ Letenyei László /
letenyei.laszlo képe
Hiányzik a nyelvtanuláshoz az inspiráló, magyar nyelvi közeg? Hát majd csinálunk!

A chacoi magyarok nyelvi asszimilációja befejeződött. Ez meglepett, hiszen olvasmány-élményeim alapján mást gondoltam a Kis-Magyarországnak is emlegetett chacoi magyar közösségről. A 2010-es években Villa Ángelában még többen beszélhettek magyarul, de időközben a magyarul beszélő idősek száma három (3) főre csökkent. Nem csak a mai fiatalok, de a „haladó” órámra járó 40-50-60 éves korosztály sem tud magyarul kommunikálni, pedig… és itt jön a többi meglepetés…

  • pedig évek óta járnak a KCSP-ösztöndíjasok által szervezett órákra
  • amelyek kurzusokon többen kiválóan megtanultak magyarul
  • sőt, néhányan időközben magyar állampolgárságot szereztek, és …
  • többüknek a gyermekei Magyarországon élnek

Ők miért nem tudtak megtanulni magyarul? – motoszkált a fejemben…

Loro viejo, az öreg papagáj – legyintettek ilyenkor. Ez egy argentin közmondás: az öreg papagáj már nem tanul beszélni („Loro viejo ya no aprende a hablar más“).

Loro viejo

Nem nyugodtam bele…

Persze, gyerekkorban könnyebben megy a spontán nyelvtanulás, de az a fajta agyműködés egészen kiskorban leáll, egy 20, 40 vagy 60 éves ember agyi berendezkedése ilyen szempontból nem nagyon különbözik. Ha hiszünk abban, hogy felnőtt emberek is tanulhatnak nyelvet, akkor az idősebbek is. Ne adjuk fel!

Végiggondoltam, pontosabban az órákon közösen végig gondoltuk, hogy mi hiányzik az eredményes nyelvtanuláshoz. Nyelvi közeg, a magyar nyelvű interakciók hiánya, önbizalom, motiváció stb stb.

A következőkben ezekre fókuszáltunk.

 

Hiányzik a nyelvi közeg?

Teremtsük meg! Ennek az eredménye lett a tárgyak magyar megnevezéseivel telematricázott tanterem, majd az ezt követő otthoni digitális kihívás.

 

Hiányzik a magyar nyelvi impulzus?

És mit gondolsz, egy átlagos napon hányszor lépsz interakcióba a telefonoddal? 

 400. Egy átlagos felhasználó egy átlagos napon kb. 400-szor lép interakcióba a mobiltelefonjával.

Legyen magyar digitális környezeted: állítsd át a navigációd hangját magyarra, játssz játékokat magyarul, stb. stb. A legbátrabbak végül az egész operációs rendszer nyelvét is átállíthatják. De még a legvénebb papagájok is megtanulnak legalább annyit, hogy „kérem, kétszáz méter múlva forduljon jobbra!”

 

Nincs kivel beszélgetni?

És a mesterséges intelligenciát próbáltad már?

Bizony, az öreg papagájoknak leesett az álla, mikor tinédzser fiaim az ő telefonjukon mutatták be, milyen kiváló tolmács valamelyik GPT, vagy hogyan lehet egy másikkal folyékonyan beszélgetni, miközben készségesen javítgatja a kiejtésünket, a nyelvtanunkat.

 

Nem mersz megszólalni? Hiányzik az önbizalmad?

Nem csoda. Sokszor frusztrálta már a harmadik-negyedik generációs magyarokat, hogy nem értették meg őket a magyarországiak, vagy ők nem értették meg az anyanyelvi beszélőket. A kurzusaimon azt gyakoroltuk, hogy hogyan lehet fenntartani a kommunikációt akkor is, ha az elhangzott szövegnek csak egy részét érted, például a felét, vagy annyit sem. Ne azt hajtogasd, hogy „nem értem”, mert az nem viszi előre a kommunikációt - javasoltam -, hanem arra koncentrálj, amit értesz, vagy amit kihallasz a szövegből! Például: blablablablabla-kicsi-blablabla-garázs. Kérdezz vissza: Mi a kicsi? És milyen darázs? Innen már tud tovább gördülni a beszélgetés, és a kommunikáció minden résztvevőnek önbizalmat ad.*

 

 

Elfogyott a motivációd?

No ez az, amire nem sikerült megoldást találnom. A motiváció, hogy valaki eljöjjön az órákra, az alapvetően tanórán kívüli dolgokon múlik. A 2020-as világjárvány előtt még 20-25 fős csoportban oktatták itt magyar nyelvet. A pandémia után az órák látogatottsága nem állt helyre. A 2023. évi KCSP-s főző-tanfolyamot tartott helyette, a 2024-es pedig hímzőszakkört tartott – mindezeket egyre csökkenő létszámok mellett. 2025-ben a gyermekeimnek és a cserkészet-előkészítő tanfolyamnak köszönhetően új generációt tudtam megszólítani, de a korábbi 20-25 fős „évfolyamból” csak 5-6 ember jár, a többiek motivációja elszállt, és nem csak az órákon, de a többi rendezvényen sem jelentek meg. Viejo loro. Hát igen: aki nem akar tanulni, az valóban nem fog. Idős korban sem.

 

* Köszönöm az inspirációt Murányi Péter barátomnak, a Természetes nyelvtanulás c. könyv szerzőjének.