New York-i beszámoló Az Amerikai Magyar Iskolák éves szakmai konferenciájáról

Generációról generációra

2025. november 23-án immár tizenharmadik alkalommal került megrendezésre Az Amerikai Magyar Iskolák Találkozója (AMIT) módszertani konferenciája, melyre négy kontinensről (Kanadából, Észak-Amerikából, Ausztráliából és Európából) mintegy hatvanan kapcsolódtak be. Az online rendezvényt Pásztor István New York-i főkonzul nyitotta meg. A szervezőbizottság nevében Petreczky Katalin, az AMIT egyik alapító társelnöke köszöntötte a résztvevőket, ismertette a részletes programot, majd dr. Novák Andrea közösségi diplomata Hydras Kingának (Washingtoni Magyar Iskola) és Mellin Zsuzsának (San Franciscó-i Kányádi Sándor Magyar Iskola és Óvoda) munkájuk elismeréseképpen oklevelet „adott" át.

Diaszpóra-aktualitások című előadásában dr. Szilágyi Péter, nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkár beszámolt a külhoni magyar közösségeket érintő aktualitásokról, a friss pályázati lehetőségekről – beleértve a felsőoktatási programokat is. Hangsúlyozta a hétvégi magyar iskolák meghatározó szerepét a diaszpórában élő gyermekek magyarságtudatának és nyelvtudásának erősítésében. Kiemelte, hogy az AMIT évről évre a régió legnagyobb, igen színvonalas szakmai konferenciáját szervezi, melynek témái rendszerint korunk aktuális kihívásaira reflektálnak. Az idei konferencia is jól tükrözi ezt, hiszen középpontjában a generációs sajátosságok mélyebb megértése, valamint a mesterséges intelligencia oktatásban való alkalmazási lehetőségei állnak. Megemlítette azt is, hogy az Egyesült Államokban jelenleg tizenhét Kőrösi Csoma Sándor-ösztöndíjas segíti a különböző szervezetek munkáját. 

Az előadást itt tekinthetik meg.

Az első előadó, Szabó Anett, a Z és Alfa generációk megértéséhez, tanításához, valamint a szülők és pedagógusok mindennapi módszertani eszköztárának bővítéséhez adott rendkívül hasznos és gyakorlatorientált tanácsokat arra nézve, hogyan érjük el, hogy a digitális bennszülötteknek kedvük legyen a tanuláshoz, hogyan dolgozható fel praktikusan a tananyag motiváló módon. 

A szakmai programot tovább gazdagította dr. Kerekes Judit előadása, amelyben Brunszvik Teréz, a magyar óvodapedagógia alapítójának máig tartó hatásáról nyújtott történeti áttekintést. Prezentációjában bemutatta egy diaszpórában élő és tevékenykedő óvodapedagógus család tagjainak két generáción át végzett példás munkásságát. Lantos Zsuzsanna a digitalizáció korszakának tanítási lehetőségeiről beszélt: hogyan támogathatja ‒ mintegy digitális asszisztensként ‒ a mesterséges intelligencia a pedagógusok munkáját, legyen szó akár óratervezésről, akár differenciált, interaktív, kreatív feladatok készítéséről. Arra is kitért, hogyan kerülhetünk el bizonyos buktatókat a MI használata során. Rácz Tímea arról osztotta meg gondolatait, hogyan lehet a tanítást játékossá, egyszerre több korosztálynak is élményszerűvé tenni a Magyar Alapozó programterveinek használatával.

A tematikus terveket rendszeresen és igen sikeresen alkalmazta ő maga is a New York-i Arany János Magyar Óvodában és Iskolában végzett munkája során, ezért azok tantervbe való beemelését kifejezetten ajánlja.   

 

A Közlemények ‒ Újdonságok címet kapott blokkban Gagnon Eszter részletesen ismertette az összes jelenleg elérhető átfogó nyelvoktató programot, innovatív technikai kiegészítőket javasolt, melyek az órák zökkenőmentességének lebonyolításához járulnak hozzá. Arra bíztatta a jelenlévőket, hogy vegyenek részt a Magyar Alapozó folyamatos tananyagfejlesztésében, melynek immár Spotify és Instagram csatornája is van, és időközben új zenei anyaggal is bővült: Könnyen furulyán. Végezetül a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Erősödő diaszpóra pályázatáról, valamint az AMIT 2026-ra tervezett programjairól is beszámolt, többek között az 1956-os forradalom 70. évfordulójának ünnepi előkészületeiről.

A délutáni ötletbörze során a résztvevők négy párhuzamos csevegőszobában hallhattak a gyakorlatban jól működő példákról, melyek központi témája az volt, hogyan vonhatók be hatékonyan a szülők az iskola életébe, hogyan formálják a közösséget, hogyan segíthetik egymást, mennyire fontos a szerepük a magyar identitás megőrzésében. A beszélgetések rengeteg gyakorlati tanáccsal szolgáltak mind a pedagógusok, mind a szervezők számára. 

Az előadások sorát Csizmadia Bernadett zárta, aki a tradíció és innováció együttéléséről beszélt, hangsúlyozva, hogy a modern módszerek nem helyettesítik, hanem kiegészítik a hagyományos értékeket. Bemutatta, hogyan lehet a népmeséket, ünnepi népszokásokat modern, élményalapú módszerekkel, digitális eszközökkel játékos formában új életre kelteni.

A visszajelzések alapján elmondható, hogy az idei online konferencia nemcsak informatív, hanem inspiráló és közösségépítő is volt, ahol a résztvevők számos, azonnal alkalmazható módszert, gyakorlati tanácsot és új szemléletmódot ismerhettek meg, melyek érdemi segítséget nyújtanak a generációk közötti kommunikációs és tanulási nehézségek kezelésében. A részletes programot itt találják. Érdemes lesz majd visszalátogatni az oldalra, mert hamarosan az előadások is felkerülnek.

A rendezvény a Nemzetpolitikai Államtitkárság és a Bethlen Gábor Alap támogatásával valósulhatott meg. Öröm volt számomra, hogy a konferencia megszervezésében magam is részt vehettem.