Tartsd magad, nemzetem
A kanadai diaszpóra, valamint a montreali közönség számára nem ismeretlen a három, kiváló hangi adottsággal rendelkező művész: ebben a felállásban 2017 novemberében nagy sikerű adventi koncertsorozattal mutatkoztak be.
A korábbi fellépésekhez hasonlóan a felvidéki zenészek most sem okoztak csalódást a lelkes közönségnek. A tíz állomásból álló kanadai turné montreali előadása ezúttal sem maradt el A három királyoktól megszokott színvonaltól, akik egy lendületes, műfaj, stílus és hangvilág tekintetében is színes, hazafias kicsengésű, de egyben laza összeállítással készültek.
A koncert nyitánya a közösen előadott Nemzeti dal volt, mely igazi szabadságharcos hangulatot teremtett. Ezt követően a művészek hol egymást váltva, hol pedig együtt léptek színpadra, minden egyes alkalommal vastaps kíséretében. Így szólalt meg Vadkerti Imre tolmácsolásában Tompa Mihály „A gólyához” című verse, Kovács Koppány előadásában „Ez az otthonunk”, Derzsi György pedig az „Adj, Uram Isten, dús aranykalászt” énekelte el.
A folytatásban a magyar történelem karizmatikus, kiemelkedő vezéralakjai elevenedtek meg a színpadon. Elsőként Vadkerti Imre a „Sacra Corona” című magyar történelmi filmdráma betétdalát („Ki szívét osztja szét”) adta elő, majd pedig az egri hős, Dobó esküje (Kovács Koppány) hangzott el, melyet a két művész a „Szegény Magyarország” című dallal egészített ki. Derzsi György Lehár Ferenc „Szép vagy, Erdélyország” című művével váltotta fel művésztársait. Vadkerti Imre előadásában Bánk áriájával („Hazám, hazám”) folytatódott a történelmi személyek sora, melynek első ütemeire mindenki emlékezetében bizonyára felsejlett Simándy József alakja is.
A második blokk dalainak központjában az államalapító István király állt. A méltán népszerű rockopera örökzöld slágerei, a „Mondd, te kit választanál?”, Koppány dala és az „Oly távol vagy tőlem” a közönséget rögtönzött kórusként vonták be az előadásba. Ehhez kétségkívül hozzájárult a művészek könnyed kapcsolatteremtése a közönséggel, akik így nem passzív hallgatói, hanem aktív résztvevőivé váltak a műsornak, a színpad pedig nem egy korlát vagy választófal volt, hanem híd a történelem, de az egyetemes magyar nemzet között is. Így kapcsolódhatott lélekben össze a szórvány a diaszpórával.
A koncert utolsó részében a művészek könnyedebb műfajokra váltottak – blues, pop, rock és még paródia is fűszerezte a hangulatot.
Montrealban sincs koncert kötelező ráadás nélkül, mely ezúttal a közönség számára a P. Mobil „Az úton menj tovább” című dalát, illetve Kovács Kopány saját átírásában Leonard Cohen „Halleluja” című szerzeményét tartogatta. A műsor záróakkordjai, a „Nélküled” és a „Honfoglalás” igazi közösségi éneklést teremtettek.
A különböző stílusú, hangszínű és karakterű művész egyedi stílusban, mégis jól kiegészítve egymást sikeres előadást tudhat maga mögött Montrealban. A musicaltől a rockoperán keresztül a régi táncdalfesztiválok hangulatát idéző dalokig a zenei műfajok széles skálát vonultatta fel a három előadóművész. A montreali közönség a zene szárnyán utazhatott el a különböző történelmi korokba és helyszínekre, a képzeletbeli utazás következő állomása pedig az 1848-49-es szabadságharc lesz. A megemlékezésre 2019. március 10-én kerül sor, amikor is az ünnepi műsor keretében Arany János és Petőfi Sándor barátságának két évébe nyerhet betekintést a montreali magyarság.
A képekért köszönet Nagy Enikőnek és György L. Attilának.