A templom építésekor Mayer-Márton György egyetemi előadó volt a Liverpooli Művészeti Főiskolán. Ismert egy előző egyházi megbízatása is, de az első jelentős megbízása nagy méretben az oldhami Keresztre feszítés című alkotás volt.
Az alkotó: Mayer- Márton György (George)
Mayer-Márton György 1897-ben született Győrben. Művészeti tanulmányokat folytatott a bécsi és a müncheni akadémián. 1927-ben tehetséges zongoraművész feleségével, Greta Frieddel együtt letelepedett Bécsben, ahol a progresszív művészek társaságának, a Hagenbundnak titkári és később alelnöki pozícióját töltötte be. Azonban a nácik hatalomra kerülésével és Hitler faji törvényeinek bevezetésével 1938-ban ő és felesége menekülni kényszerültek és Angliában találtak új otthonra.
1940-ben, Mayer-Márton stúdió otthona elpusztult egy gyújtóbombától, ezután 12 évig visszavonult a művészettől. Felesége halála után, 1952-ben, Mayer-Márton elfogadta a lehetőséget, hogy a Liverpooli Művészeti Főiskola festészeti tanszékének vezető előadója legyen. Ez a lépés fordulópontot jelentett életében, ami újjáéledést hozott művészetében, különösen az olajfestésben és először kezdett hozzá egy mozaikhoz is, ahhoz a technikához, amit még három évtizeddel korábban Ravennában tanult.
Sőt, Liverpoolban megalapította az Egyesült Királyság első mozaik kurzusát is.
Anglia első bizánci stílusú modern mozaik mesterműve
George Mayer-Márton 1955-ös alkotása, a Keresztre feszítés, a bizánci módszert használja, amely mozaikot és freskót kombinál. Ez az első és egyetlen megmaradt, ilyen technikával készült mű az Egyesült Királyság területén!
A technika különlegessége, hogy nem csak kerámia darabokat, hanem színes üvegeket is használtak, ezáltal sokkal könnyebbé vált az elkészült mű és az üveg miatt izgalmas fényhatások (misztikus tükröződések és visszaverődések) jelentek meg a templombelsőn. Ezeket a kis mozaik darabokat egy fém keretbe foglalták, amiket friss mész rétegbe nyomkodtak bele. Ezért a technika alkalmazóinak meglehetősen precíznek és gyorsnak is kellett lennie, hiszen, ha a mész megszáradt már nem lehetett korrigálni.
Mayer-Márton műalkotása egyedi keveréke a bizánci és a neobarokk mozaiknak és a modernista kubista hatású freskónak.
A kb. 7,5-szer 5 méteres műalkotás a templom keleti oldalán, az oltár fölött és mögött látható, amelyen Krisztus diadalmasan látható a Kereszten, egy ragyogó arany háttér előtt.
Elrejtett alakok
Az eredeti műalkotás tartalmazott egy másik freskót is, amely Szűz Máriát és Szent János apostolt ábrázolta, kubista formák között, ami vagy egy szürke városkép, vagy az éjszakai égbolt lehetett.
A szakértők által végzett festék eltávolítási próbák azt mutatják, hogy az eredeti freskó, még mindig létezik, nagyrészt jó állapotban a modern festék és a gipsz rétegek alatt. A közelmúltban elvégzett próbák igazolják, hogy lehetséges eltávolítani a modern festéket "a teszthelyek eredményei nagyon bátorítóak, és bizonyítják, hogy az eredeti falfestmény felfedése lehetséges..." – vélekedett Sabina van de Bruck, a Hirst Conservation szakértője.
A templom és a műalkotás jövője
George Mayer-Márton 1960 augusztusában halt meg leukémiában. Hatására, széles látókörére, mély művészettörténeti tudására és a technikai bravúrjaira szakértők, művészek és a korábbi tanítványai is elismerően emlékeznek.
A templom vandalizmus áldozata lett 2022-ben, ami mélyen megindította a művész unokaöccsét, aki sikeres összefogást kezdeményezett a Historic England és a Manchesteri Magyar Közösséggel, s ennek eredményeként az angol kormány védett épületté nyilvánította a templomot. Jelenleg különböző közösségi szervezetek, valamint a Salfordi Egyházmegye és a Manchesteri Magyar Konzulátus támogatja a templom átalakítását egy közösségi és kulturális létesítménnyé, ami lehetővé teszi a freskó és Mayer- Márton szélesebb körben való megismerését is!
Az átalakításra való igényfelmérés elérhető mindenki számára az alábbi linken:
a képek http://www.mayer-marton.com/ oldalról származnak