Magyartanári konferencia Melbourne-ben

Az Ausztráliai Magyar Pedagógusok Egyesületének 2024-es konferenciája

/ Várdai Levente /
vardai.levente képe
Az Ausztráliai Magyar Pedagógusok Egyesülete (AMPE) 2024. szeptember 28-án rendezte meg éves konferenciáját. A hibrid program központja Melbourne-ben, a Regnum Marianum Iskolában volt.
KCSP, AMPE, állami ösztöndíj, magyar tanárokKCSP, AMPE, állami ösztöndíj, magyar tanárokKCSP, AMPE, állami ösztöndíj, magyar tanárok

Az AMPE

Az Ausztráliai Magyar Pedagógusok Egyesülete azért alakult a 2010-es évtized derekán, hogy támogassa és a szakmai továbbképzés lehetőségét biztosítsa az országban működő önkéntes magyartanárok tevékenységét. 2015 óta minden esztendőben megrendezik éves összejöveteleiket, melyről KCSP-sek már több ízben is beszámoltak. Az idei programot online és személyes keretek között rendezték meg szeptember 28-án. Olyan programmal készültek, ami az iskolavezetőknek, pedagógusoknak, szülőknek és a diaszpóra iránt érdeklődőknek egyaránt szólt és fókuszba a magyar nyelvtanítás gyakorlati ötleteit és módszertanai kérdéseit állították.

Elnöki köszöntő

A nagy távolságok miatt a pedagógusok és további érdeklődők egy-egy városban gyűltek össze és onnan jelentkeztek be az online közvetített szakmai programba. A Melbourne-ben összegyűlteket, illetve online minden résztvevőt az AMPE jelenlegi elnöke Füry Melinda köszöntötte. Elnöki köszöntőjében Füry Melinda először rámutatott a hétvégi magyar iskolák jelentőségére, majd ismertette a konferencianap menetét és felvezette az érdekes, változatos-gondolatébresztő előadásokat. Beszédét a szervezet működésének helyzetének ismertetésével zárta, melyből kiderült; 15 közösségi magyar iskolában 50 tanárral és számos segítővel kiegészülve összesen 500 diák magyar nyelvi képzését végzik. A tavalyi évhez hasonlóan idén is 28-án tettek magyar mint idegen nyelv érettségit a hétvégi iskolák diákjai közül.

Szakmai előadások

Négy szakmai előadásra került sor, többnyire 30 perces keretben, melyet minden esetben élénk szakmai párbeszéd követett. Először Argentinából Benedek Zsuzsanna adott elő, aki az Argentínai Magyar Intézmények Szövetségének (AMISZ) elnöke. A Magyar nyelv kívülről belülre: Hogyan tanítsunk nem beszélő gyermekeket? című prezentációjának központi gondolatát az volt, hogy támogató közeget kell teremteni a tanulási-tanítási folyamat számára. Ezt követően két KCSP ösztöndíjas közös előadására került sor, Szakmári Csilla és Várdai Levente a Melbourne-i iskolai tanítási gyakorlatuk alatt szerzett tapasztalataikról és megőrzendő jó gyakorlatokról számoltak be. Harmadik előadást Máté Zita spanyolországi több nyelven tanító tanár tartotta meg, aki prezentációjában egy konkrét példát mutatott be a motiváló szövegfeldolgozás módszertanából, mely kimondott érdeklődésre tartott számot a résztvevők között. Az előadások sorát egy egykori KCSP ösztöndíjas zárta. Reményi Tamás tartotta meg prezentációját, aki a különböző generációk eltérő sajátosságairól beszélt, amelyeket érdemes figyelembe venni miközben az ő tanításukra készülünk.

Közösségi magyar iskolák bemutatkozása

A szakmai és módszertani ismereteket nyújtó bemutatókkal párhuzamosan a szervezet tagintézményei is megkapták a bemutatkozás lehetőségét. A hosszabb hangvételű előadásokat követően jutottak szóhoz az iskolák képviselői. Helyzetképet adtak a náluk tapasztalható kihívásokról és a kivitelezett programokról. Sydney, Brisbane, Gold Coast, Adelaide, Perth és Melbourne mellett az új-zélandi Aucklandon működő iskola is bemutatkozott. Ezek a bemutatkozók, amik családi hangulatot is teremtettek, tekinthetők az AMPE konferenciák második hanem a legfontosabb pillérének, hiszen motiválóan hat a tanároknak a tudat: nem vagyok egyedül, mások is küszködnek és tesznek a magyar kultúra és nyelvápolásáért.