Avagy hogyan folytass közösségszervezői munkát kizárólag az online világban
Számos országban különböző mértékű korlátozások születtek a koronavírus terjedésének megállítása érdekében. Másokhoz hasonlóan, Kanadában sem lehet tömeges rendezvényeket szervezni, szünetelnek az iskolák, szabadidős foglalkozások és javasolják az otthoni tartózkodást.
Március közepétől folyamatosan kapjuk a kanadai hírszolgáltatóktól a járványra vonatkozó információkat. Az első magyar vonatkozású rendezvény, melyet érintett a járványhelyzet, a március 15-i megemlékezés volt. Majd jött az értesítés, hogy szünetelnek a hétvégi nemzetiségi iskolák is, a cserkészet is, közeljövőben rendezendő események, például adománygyűjtő cserkészvacsora kényszerült lemondásra itt Ottawában.
Kellett egy kis idő, míg mindenki alkalmazkodott a kormányzat által hozott intézkedésekhez valamint az otthoni tartózkodáshoz. Még nem tudjuk, mennyi ideig kell alkalmazkodni ehhez a helyzethez, azonban már kifejlesztettünk stratégiákat, hogy hogyan tartsuk egymással a kapcsolatot online, hogyan tudjuk folytatni a magyar szervezetek munkáját.
A cserkészcsapat a weboldalán keresztül próbál kapcsolatba maradni tagjaival valamint más városok cserkészcsapataival. Egy online adatbázist készítünk, amelynek segítségével az őrsvezetők és tisztek segédanyagokat nyújtanak szülőknek, gyermekeknek, hogy hogyan folytassák a cserkészkedést otthoni keretek között, online. Ezen kívül az őrsök videóbeszélgetések formájában ápolják tovább az őrsi szellemet.
https://www.ottawacserkesz.org/
A magyar iskola folytatása érdekében heti rendszerességű online találkozókat indítottam, ahol a gyerekek érdeklődhetnek egymásról, elmesélhetik élményeiket a többieknek és közben játékos módon fejlesszük a magyar nyelvtudásukat. A cserkészcsapat online adatbázisához hasonlóan, a magyar iskolásoknak is heti rendszerességgel nyújtok online segédanyagokat az otthoni foglalkoztatáshoz.
Az általam vezetett ifjúsági néptánc csoportot is igyekszem összetartani ebben a nehéz időben. Heti rendszerességgel velük is online találkozom, első alkalmunkon megismerkedtünk a kalocsai hímzés mintáival, jellegzetességeivel és egy motívumot közösen le is rajzoltunk, amelyet később felhasználhatnak egyéni alkotói ötleteikhez is.
Ha ez még nem lett volna elég kihívás, kerestem magamnak még egyet: Youtube videócsatornákat indítottam. Csatornáim célja, hogy az általam vezetett foglalkozásokat az online térben folytassam, másrészt nyissak a nagyvilág felé is, hiszen most mindannyian hasonló cipőben vagyunk. A „Pipitér” elnevezésű csatornámmal kisgyermekes családok részére nyújtok ötleteket a tartalmas baba-mama-papa időtöltéshez, egy-egy ölbéli játék, népdal vagy mondóka közlésével. A „Karikázó” elnevezésű csatornám célcsoportja már iskolás gyermek, felnőttek. Néprajzi ismeretterjesztéssel, népszokásokkal, kézügyességgel, népdalokkal vagy népi játékokkal igyekszem megragadni az érintett korosztályok figyelmét.
https://www.youtube.com/channel/UCRwLl9pk_Q0whqXSo7pn9wA
Bízom benne, hogy esetleg másoknak is ötletet tudtam adni annak alapján, hogy Ottawában hogyan folytatjuk közösségszervezői munkánkat a magyar szervezetekkel vagy személyes téren Kőrösi Csoma Sándor ösztöndíjasként.
Ápoljátok a kapcsolatokat, vigyázzatok magatokra!