Hátha

Ötletek az óceánon túlról

/ Garamhegyi Edit Rita /
garamhegyi.edit.rita képe
Ebben az első cikkben tavalyi emlékekre támaszkodom. Akkor valahogy nem jutottam hozzá, de most úgy érzem, itt az ideje, hogy néhány olyan dologról essék szó, amit itt láttunk, és ami nálunk, otthon, Magyarországon is megvalósítható lenne, hátha nem jártak még ebben az országban, Ausztráliában azok, akiket megszólíthatnak ezek az ötletek.
Citycat Brisbane-ben

Az tűnik célszerűnek, hogy olyan sorrendben kerüljenek ide, ahogyan a internetes vásárlások oldalain kínálják magukat a termékek, főleg, ha a vásárlónak ez a kérése. Szóval az árak színvonala szerint állítottam össze a listát, tehát a legolcsóbbal kezdünk:

A vonatokon van egy tábla, amin egy felirat szerint nem minden fogyatékosság látható, ezért ha valakinek a nyakában egy napraforgómintás szalagot látunk, az azt jelzi, hogy olyan betegsége vagy sérülése van, ami egy külső szemlélőnek nem tűnik fel, de őt jogosulttá teszi arra, hogy a kijelölt helyeken elsőbbsége legyen, tehát az erre a célra megkülönböztetett ülőhelyeket fel kell neki kínálni.

A buszmegállókban tilos a dohányzás, de itt nem csak ki van írva, hanem a fedett rész mindkét oldalán egyenlően fel is van festve sárga vonallal, hogy azon belül senki nem gyújthat rá. Egyszerűbb, érthetőbb és számon kérhetőbb, mint egy tábla.

Itt a vakok, és gyengén látók fehér botjának a végén van egy golyó. Egyszerű, de annál furfangosabb módon építették bele, úgy, hogy gyakorlatilag nem is tud kijönni abból a keretszerű vályúból, amiben viszont így minden irányban képes forogni. Maguk előtt tolják, így nem kell a kezük izmainak túlterhelésével állandóan csapkodniuk vele, ami azért egy többórás séta alkalmával valószínűleg elég fárasztó. Ráadásul azonnal érzékelik, ha bármilyen akadály van előttük, tehát a lépcsőket éppúgy, mint a kisebb úthibákat. Azt is képesek megállapítani a segítségével, hogy milyen széles, és milyen magas, ami előttük van.

A vonatok üléseinek a háttámlája egy mozdulattal áttehető a másik oldalra, azaz akármerre megy a vonat, az arra érzékenyek mindig ülhetnek a menetiránnyal szemben.

A komphajók. Ezt inkább Brisbane-hez kötném, mert bár itt, Sydney-ben is mennek, de itt az óceán öbleiben elsősorban. Viszont Brisbane-t éppúgy szeli ketté a folyó, mint a mi fővárosunkat, szóval sokkal könnyebb lenne adaptálni. A partokon viszonylag sűrűn vannak a kikötők, és mindegyiknek más íze, hangulata és célja van: némelyik bevásárlóközponthoz visz, másik egy teljes sor étteremhez, és az egész kikötőt ehhez hangolják. Vannak az éttermeknél például kirakott babzsákok, amire bárki leülhet, és a lépcsőkön néha ingyenes koncerteket nézhetnek, hallgathatnak üldögélés közben. Az éttermek előtt végig a parton pultok néznek a víz felé, nagyon hangulatos az egész. Budapesten is működhetne. A komphajók alapvetően két csoportba oszthatók: az egyik a fizetős, a buszjegynél alig drágább változat, ez a típus gyakran jár, nagy, kényelmes és csendes. A másik ingyenes, cserébe viszont ritkábban, nagyjából félóránként jelenik meg, de minden kikötőnél megáll, ide-oda ingázva a két part között, zajosan, és egy alacsonyabb komfortfokozatot kínálva. Inkább helyiek használják, meg mi. Tudom, hogy ez jóval nagyobb beruházás, de elképesztően feldobja a várost, minden korosztály imádja.

Tudom, hogy mindegyik pénzbe kerül. Nem vagyok közgazdász, várostervező, sem építész, de el akartam mondani, amit láttam.