Hagyományok és Örökség: Húsvéti Ünnepek egy Sydney-i Magyar Hétvégi Iskolában

Ilyen foglalkozás keretében tanulhatnak a kulturális örökségükről az idegennyelvű környezetben nevelkedett magyar fiatalok a Sydney Magyar Iskolában.

/ Papucsek Máté Lajos /
papucsek.mate.lajos képe
Sydney szívében, egy méretében kisebb, de annál büszkébb magyar közösségben található a Sydney Magyar Iskola, ahol a magyar hagyományokat és örökséget ápolják és adják át a következő generációk számára. Ebben az iskolában nem csupán a nyelv, hanem az identitás és a nemzeti összetartozás is meglehetősen fontos szerepet kap.
A foglalkozásról készült képek kollázsa.

Lehetőségem volt részt venni az iskola egyik különleges tanítási napján, ahol a magyar húsvéti szokásokat tanítottuk meg azoknak a gyerekeknek, akik már nem beszélnek magyarul, de mégis fontosnak tartják az őseik hagyományait. A foglalkozásunk témája nem volt más, mint a keresztény ünnep, amelyet a magyar kultúrában merőben sajátos szokásokkal és ünnepi hangulattal fogadunk minden évben: a húsvét.

Miről tanultak a gyerekek?

A gyerekek érdeklődéssel hallgatták az ismertető prezentációt, miközben megosztották saját élményeiket és emlékeiket a húsvétról, amelyeket ausztráliai otthonukból hoztak.
Az egyik legérdekesebb téma számukra a különböző húsvéti szimbolikus képek jelentése volt. Többek között azon is meglepődtek, hogy a tojás és a kiscsibe az új életet és a tavaszt, a bárány képe pedig Jézust szimbolizálja. Ez a hagyomány meglehetősen mélyen gyökerezik a keresztény hitben, és érdekes látni, hogyan értelmezik ezt a gyerekek a saját szemszögükből.

Mivel a tanórán résztvevő diákok a 8-10 éves korosztályhoz tartoztak, sok időt szántunk arra, hogy megbeszéljük, pontosan mit is ünneplünk valójában a húsvét alkalmával. Számos válasz hangzott el, de mindegyikükben ott volt a megújulás és a családi összetartozás fontossága. Na meg persze a sokunk számára elengedhetetlen családi ebéd és csokoládé.
Természetesen a húsvéti nyuszi sem maradhatott ki a beszélgetésből. A gyerekek élénken reagáltak erre a jelképre, és szívesen meséltek arról, hogy ki és hogyan kereste a számukra elrejtett apróságokat az elmúlt években. A nap folyamán később újra részük lehetett egy ilyen húsvéti tojás, vagy jelen esetben nyuszikeresésben. A tipikus húsvéti ételekről, mint a sonka, főtt tojás, kalács és torma, szintén szó esett. A gyerekek nagy lelkesedéssel meséltek arról, hogy milyen finomságokat készítenek otthonukban, és mennyire várják már, hogy megkóstolhassák ezeket a fogásokat. Az egyik legkülönlegesebb élményünk a tanóra során egy Hollókőről készült videóhoz köthető. amely kifejezetten a hagyományos locsolási szokásokat mutatta be. A gyerekek izgatottan figyelték, ahogy a falu lakói vödrökkel felszerelkezve járták az utcákat, hogy locsolják egymást, ezzel üdvözölve a tavasz érkezését és kívánva egymásnak jó egészséget, szépséget és boldogságot a következő esztendőre. A videó élethű képeket mutatott be a locsolás hagyományáról, amely mélyen gyökerezik a magyar kultúrában. A gyerekek lenyűgözve figyelték, ahogy a fiatal lányok vidáman, színes ruhákba öltözve várták a locsolókat. Ez a videó valódi betekintést nyújtott a hagyományos magyar locsolási szokásokba, ami tovább erősítette a gyerekek kapcsolatát a magyar identitással és hagyományokkal.
Az elméleti tanítási szakasz végén egy kisebb kvízzel zártuk a prezentációt, hogy még jobban elmélyítsük az átadott tudást és élményeket. A gyerekek lelkesen vettek részt a játékban, és boldogan nyugtázták az aznap tanultakat.

Milyen volt a foglalkozás aktív része?

Az egyik legizgalmasabb része a foglalkozásnak a tojásfestés volt. A gyerekek fantasztikus ötletekkel álltak elő, hogyan lehetne a legjobb módon berendezni egy húsvéti tojásos fészket, hogy igazán ünnepi hangulatot teremthessenek meg.
Egy következő kézműves foglalkozásunkon húsvéti üdvözlőlapokat készítettünk, amihez az alapanyagokat a gyerekek maguk választhatták ki. Az üdvözlőlapok fedőlapján színes minta található, amire egy fehér papírlapról kivágott nyúl ábrát ragaszthattak. A lapok hátlapján pedig egy magyar nyelven írt ünnepi köszöntőüzenet olvasható, amit a diákok maguk írtak rá. A húsvét hétfőhöz és a locsoláshoz is külön foglalkozást szerveztünk. A gyerekek nagy örömmel tanulták meg a locsolóverseket, és már alig várták, hogy a sajátjukat is elmondhassák az iskola többi tanulójának. Még egy iskolai locsolás során is lehetőséget kaptak a diákok, hogy átélhessék a kulturális szokásaink varázsát.

Összegezve:

Ez az esemény remek lehetőséget teremtett arra, hogy a már magyarul nem beszélő, de magyar származású diákok megismerhessék és ápolhassák kulturális hagyatékukat. Még ha talán csak egy kis emléke maradt a magyar nyelvből és a hagyományokból, már sikeresnek tarthatjuk a húsvéti foglalkozást. Örömmel láttuk, hogy milyen lelkesen vettek részt a foglalkozásokon, és bízunk benne, hogy ez az élmény tovább erősíti a fiatalok kapcsolatát a magyar identitással és kultúrával.