AMPE 10. jubileumi konferencia – Élmények, tudás és összetartozás a diaszpóra pedagógusainak találkozóján

Szakmai tudás, összetartozás és inspiráció az AMPE 10. jubileumi konferenciáján

/ Kremeny Laura /
kremeny.laura képe
2025. márciusában Melbourne-ben gyűltek össze Ausztrália és Új-Zéland magyar pedagógusai, hogy közösen ünnepeljék az AMPE fennállásának 10. évfordulóját. A Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasaként lehetőségem nyílt részt venni ezen az inspiráló konferencián, amely új módszereket, kapcsolatokat és közösségi élményeket adott.
AMPE konferenciaAMPE konferencia nőnapi virágokAMPE konferencia gálavacsora menüsorAMPE konferencia gálavacsora oklevélosztás

AMPE 10. jubileumi konferencia – Élmények, tudás és összetartozás a diaszpóra pedagógusainak találkozóján

Március 7–10. között rendezték az Ausztráliai Magyar Pedagógusok Egyesületének (AMPE) 10. jubileumi konferenciáját, amelynek ezúttal Melbourne-ben, Capel Sound festői környezete adott otthont. A rendezvény a kontinens számos pontjáról – Brisbane-ből, Melbourne-ből, Sydney-ből, Perth-ből, Adelaide-ből és még az új-zélandi Aucklandből is – vonzotta a diaszpórában dolgozó magyar pedagógusokat.

Az eseményt rengeteg előkészület, egyeztetés és háttérmunka előzte meg, ami meg is látszott a program színvonalán. Már az első perctől érezhető volt az a szeretetteljes, szakmailag elkötelezett légkör, ami végig meghatározta az együtt töltött napokat

Megérkezés és kapcsolatépítés – március 7., péntek

A pénteki nap az érkezésről, ismerkedésről és a helyszín felfedezéséről szólt. A szállás elfoglalása után kötetlen beszélgetések, tapasztalatcserék és szakmai eszmecserék következtek – persze mindez egy igazán jó hangulatú közösségi vacsorával kiegészítve. A vacsora alatt a kellemes melbourne-i levegőt és a természetet is élvezhettük – a helyi madarak, köztük a híres kookaburrák jelenléte még különlegesebbé tette az estét.

Szakmai előadások és ünneplés – március 8., szombat

Szombat délelőtt 10 órakor hivatalosan is kezdetét vette a konferencia. A megnyitót Kondás Andrea, az AMPE elnöke tartotta, majd Csenger-Zalán Zsolt, Magyarország ausztráliai nagykövete mondott köszöntőt. A nőnap alkalmából a konferencia két férfi résztvevője, Vidó Tamás (a Brisbane-i Magyar Iskola elnöke) és a nagykövet úr egy-egy szál virággal kedveskedett a hölgyeknek.

Az első előadást Sevella Zsuzsa, a MART elnöke tartotta "Mintakincstár – játékalkotás, fejlesztés a magyar népművészeti motívumokkal" címmel. Előadásában olyan újszerű ötleteket mutatott be, amelyek ötvözik a hagyományt a modern oktatással – különös figyelemmel a kreatív tanulás lehetőségeire.

Ezután következett Kicsi Csilla, az AMPE alelnöke, aki "A tiszta forrás megvédése – örömök és védelmi harcok" címmel beszélt arról, hogyan hatnak a művészetek a nyelvtanításra, és milyen kihívásokkal kell szembenéznünk a diaszpórában. Az előadás kerekasztal-beszélgetéssel zárult, amelybe a résztvevők aktívan bekapcsolódtak.

Ebéd után Heba El-Hakim interaktív workshopot tartott a tervezésről, időmenedzsmentről és a célállítás módszereiről – mindezt játékos, mégis mélyen elgondolkodtató formában.

A délután folyamán Füry Melinda előadásában a betűtanításról beszélt, körbeadva olyan segédanyagokat és könyveket, amelyeket ő maga is használ a tanításban. Ezután Szabó Ágnes a magyar érettségi fontosságáról, annak ausztráliai jelentőségéről tartott rendkívül informatív előadást. Az érettségiztető pedagógusok egymással is megosztották tapasztalataikat, kérdéseiket.

A nap végén Buhajla Lívia online előadása zárta a szakmai programot, amelyben a Rákóczi Szövetség által szervezett diaszpóratáborokról beszélt. Sok tanár személyes érintettséggel hallgatta, hiszen tanítványaik közül többen már részt vettek ezekben a táborokban.

Az esti gálavacsora volt a nap fénypontja. A résztvevők magyaros menüt fogyaszthattak, amit egy helyi, magyar ételekben jártas szakács készített. A menüsorban szerepelt többek között a töltött káposzta is, így egy kis darabka Magyarországot élhettünk át a tányérunkon keresztül. A vacsorán jelen volt Taródi István, Magyarország melbourne-i konzulja is.

A vacsora végén minden résztvevő – köztük jómagam, mint a Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasa is – ünnepélyes oklevélátadásban részesült, ami méltó zárása volt ennek a gazdag napnak.

Tapasztalatcsere és ötletbörze – március 9., vasárnap

A vasárnapi napon a konferencia leginteraktívabb szakasza következett, ahol a résztvevő pedagógusok saját előadásokat, ötlettárakat és gyakorlatokat mutattak be egymásnak.

  • Nagy Viktória és Péterffy Réka (Sydney) a magyar táborok megszervezéséről beszéltek – sok gyakorlati tippet, hasznos ötletet osztottak meg a hallgatósággal.
  • Kiss Beatrix (Melbourne) az iskolák akkreditációs folyamatáról tartott tájékoztató előadást.
  • Kovács Tímea (Brisbane) az AI és különféle digitális kreatív eszközök alkalmazását mutatta be a magyarórákon.
  • Farkas Ágnes (Perth) tinédzserek online motiválásáról osztott meg inspiráló példákat.
  • Elischer Krisztina (Adelaide) a saját fejlesztésű „dobozmese” módszerét ismertette.
  • Fekete Ilona (Melbourne) a Jenga és dobókockák játékos alkalmazásáról tartott gyakorlatias előadást.
  • Nagy Mária Magdolna (Adelaide) irodalomtanításhoz kapcsolódó ötlettárat mutatott be.
  • Vidó Tamás (Brisbane) egy látványos kísérlettel szemléltette, hogyan építhető be a tudományos ismeretterjesztés a magyar nyelvű oktatásba.
  • Hegedűs Katalin a „Flipped Classroom” módszeréről kezdeményezett közös beszélgetést a résztvevőkkel.

A nap zárásaként egy kötetlen program keretében kiránduláson is részt vehettünk, amely lehetőséget adott az elmélyültebb kapcsolódásra és a már megkezdett szakmai párbeszédek folytatására.

Kőrösi Csoma Sándor Program ösztöndíjasaként hálás vagyok, hogy részt vehettem ezen a szakmai és közösségi szempontból is kiemelkedő eseményen. A konferencia lehetőséget adott arra, hogy megismerjem a kontinens más pontjain dolgozó elhivatott pedagógusokat, betekintést nyerjek munkájukba, és hazavigyek számos értékes gondolatot és módszert. A brisbane-i gyerekeknek tartott óráimba is be tudom építeni az itt tanultakat, és hiszem, hogy ezek a tapasztalatok hosszú távon segítenek abban, hogy a diaszpórában élő gyerekek is élő, szerethető kapcsolatban maradjanak a magyar nyelvvel és kultúrával.