Tanítás az Online Magyar Iskolában
Idén KCSP-sként három szervezetnek is doglozom, ezek közül az egyik az Online Magyar Iskola (OMI). Mikor megkaptam a hírt, hogy online kell majd tanítom, eléggé megijedtem, hisz egyáltalán nem volt tapasztalatom az online tanításban, ugyanakkor örültem is, mert tudtam, hogy az online pedagógia egyre népszerűbb, hisz határokat, korlátokat dönt le, és a tanulni vágyók az internet segítségével most már ott is tudnak tanulni, ahol erre eddig nem volt lehetőség, arról nem is beszélve, hogy a tanárok pedig szárnyra kaptak, és ha kedvük tartja, akár a Balaton partjáról is taníthatják az Új-Zélandon élő tanítványaikat.
Az Online Magyar Iskola tíz éve, 2009 óta működik, eredetileg az Észak- és Dél-Karolina államában élő magyar gyermekek tanítására hozták létre az iskolát, de mára a világ öt kontinenséről, összesen 23 országból majdnem 100 diák tanul az iskolában.
Az iskola célja a magyar nyelv és kultúra továbbadása, annak megszerettetése a gyerekekkel. Az iskola vezetője, Dr. Tamás Judit maga is külföldön élő családanya, az iskola megalapításakor tisztában volt vele, hogy milyen nagy szükség van a külföldön élő, magyar gyökerekkel rendelkező családoknak a segítségre abban, hogy a magyar kultúrát képesek legyenek nem csak ápolni, hanem továbbadni. Különösen igaz ez azokra a családokra, akik viszonylag elzártan, a hétvégi magyar iskoláktól távol élnek.
Az OMI nem csak abban különleges, hogy időben és térben is rugalmas lehetőséget biztosít a diákoknak a tanulásra, hanem a tanári karában is. A külföldi magyar iskolák tanárai a lehetőségek korlátozottsága miatt nem ritkán a szülők sorából kerülnek ki, ám izgatottan láttam, hogy az OMI-ban magasan kvalifikált kollégáim lesznek, mindenki Magyarországon végzett, ugyanakkor mindenki tapasztalt a külföldön élő magyar gyerekek oktatásában. Többen doktori fokozattal is rendelkeznek, van, aki az óvodai nevelésben szerzett több évtizedes tapasztalatot, van, aki egyetemen tanított, van, aki beszédfejlesztéssel, logopédiával is foglalkozik, és van, aki dráma-, illetve mesepedagógiai végzettséggel rendelkezik.
Az OMI csapata tíz év alatt jelentős elméleti és gyakorlati tudást szerzett az online tanításban, és én azért érzem magam igazán szerencsésnek, mert ezt a tudást önzetlenül a rendelkezésemre bocsátották. Felkészítettek technikailag, bevezettek az online tanítás módszereibe, megosztottak velem apró, ám annál fontosabb trükköket, tananyag szerkesztést segítő honlapokat, járhattam az óráikra hospitálni, illetve az iskolavezető szakmai továbbképzést is szervezett nekünk, ahol új digitális pedagógiai segédletekről hallhattunk előadásokat.
Már négy hónapja tanítok az OMI-ban, és egyre jobban élvezem. Tanítani alapvetően nagyon szeretek, de ami még igazán örömet okoz, az az, hogy egyre jobban átlátom ezt az igazán okosan összerakott, nagyon egyedi iskolarendszert. Az OMI vezetősége képes volt a gyerekek korának, tudásszintjének megfelelően olyan órarendet alkotni, ami öt kontinens magyarul tanulni akaró gyerekeinek megfelel. És ez még nem minden. Nem csak, hogy magyar nyelvet tanulhatnak a diákok, hanem szaktárgyakat is, mint földrajz, történelem, vagy népismeret. Emellett vannak magyar nyelv kezdő órák, irodalom és nyelvtan, szókincsfejlesztő órák, írás-olvasás, dráma, vendégelőadók segítségével ének-zene órák.
De ami miatt igazán csodálom és nagyra értékelem az Online Magyar Iskolát az az, hogy a hagyományos online tanítással szemben, ahol egy tanár egy diákot tanít, az OMI osztályokat szervez, tehát a gyermekek számára oly fontos kortárs közösséget biztosít, ahol a tanulók láthatnak és megismerhetnek más városokban, országokban, de akár kontinensen élő, viszont hozzájuk nagyon hasonló, magyarul beszélő gyermekeket.
A KCSP program során nem csak mi segítünk a fogadószervezeteknek, hanem – ahogy az már számtalanszor elhangzott a kollégáim részéről is – mi magunk is rengeteget kapunk és tanulunk. Az Online Magyar Iskola bevezetett egy igazán modern tanítási kultúrába, és megmutatta, hogy mindegy, hol élünk, a magyar tanulás és tanítás lehetőségei korlátlanok.