Így ünnepeltük március 15-ét a Brisbane-i Magyar Iskolában

Március 15-e a Brisbane-i Magyar Iskolában – Egy nap, amikor a múlt és a jelen összekapcsolódott

/ Kremeny Laura /
kremeny.laura képe
Március 15-e a magyar szabadság és összetartozás ünnepe, amit a Brisbane-i Magyar Iskolában is méltón megünnepeltünk. Bár távol vagyunk Magyarországtól, ezen a napon a múlt és a jelen összeért, a gyerekek játékos és élményalapú tanulás során ismerkedtek meg a forradalom hőseivel. Ösztöndíjasként öröm volt részt venni ebben a különleges napban, és átadni a magyar identitás erejét.
KézfestésKíséreletTanóraTanóra

Hosszú előkészületek, óratervezés, anyaggyűjtés, kreatív foglalkozások kidolgozása és számos egyeztetés előzte meg a március 15-ei tanítási napot a Brisbane-i Magyar Iskolában. Az alapos munka végül meghozta gyümölcsét: egy emlékezetes, élményekkel és tanulságokkal teli napot tölthettünk együtt, amely méltón állított emléket nemzeti ünnepünknek és hőseink bátorságának.

 

Kísérlettel a figyelemért – a kokárda színei a fizika szemszögéből

A tanítási napokat mindig egy izgalmas kísérlettel kezdjük, amely nemcsak leköti a gyerekek figyelmét, hanem hasznos tudással is gazdagítja őket. Az ilyen „bemelegítő” kísérletek célja, hogy élményszerűen, játékos formában hozzák közelebb a tudomány világát a diákokhoz. Vidó Tamás, az iskola elnöke erre az alkalomra a magyar trikolór ihlette kísérletet hozott: egy tányér tejbe színes cukorkákat helyeztünk, hogy ahogy a színek kioldódnak, kokárda-formát öltsenek. A gyerekek nemcsak gyönyörködhettek a látványban, hanem a fizikai folyamatok működését is megismerhették.

A szemet gyönyörködtető kísérlet után kezdetét vették a tanórák, ahol minden csoport életkorának megfelelően foglalkozott a forradalom és szabadságharc jelentőségével.

 

A forradalom hősei – játékos tanulás és történelmi felfedezés

A nap első órája teljes egészében március 15-e eseményeinek és hőseinek bemutatására épült. Mivel az iskolába óvodás kortól egészen tizenéves korig járnak a gyerekek, a különböző korosztályok számára eltérő módszerekkel dolgoztunk, hogy mindenki a saját szintjének és korosztályának megfelelő módon ismerhesse meg a történelmi eseményeket.

Például a középsős csoport „A Reformkor nagyjai - A legnagyobb magyarok is kicsiben kezdték” című könyvből dolgozhatott, melynek segítségével a gyerekek számára is érthető nyelvezeten lettek elmagyarázva a történelmi események, illetve a legfontosabb történelmi személyek kedves, animált karakterei adták az alapot egy játékos barchobázáshoz.

A játék után közösen néztünk meg a www.reformkornagyjai.hu honlapon néhány interaktív videót, amely segített elmélyíteni az ismereteket. Az óra végén pedig egy a honlap egy applikációjával is játszottunk, amelynek kérdései az ünnephez és ikonikus történelmi személyeinkhez kapcsolódtak. A gyerekek magabiztosan sorolták fel a nemzeti ünnep legfontosabb szimbólumait, és egyre nagyobb érdeklődéssel mélyedtek el 1848 hőseinek történetében.

A tanórák alatt természetesen a nyelvtani és szövegértési feladatok sem maradtak el. A nyelvtan, olvasás és írás minden foglalkozás része, mindig az adott csoport igényeire szabva.

 

Játék, közösség és kézműves foglalkozás – a magyar identitás erősítése

A tanítási nap nemcsak a tanulásról, hanem a közösségi élményekről is szólt. A szünetben készült néhány vidám fénykép, a gyerekek arcfestést és karfestést kaptak, majd kint játszhattak a kellemes brisbane-i időben. A második óra során a nyelvtanra helyeztük a hangsúlyt, és a középsős diákok főneves és mondatszerkesztési feladatokat oldottak meg.

Ezek az alkalmak lehetőséget adnak arra, hogy a gyerekek fejlődjenek magyar nyelvtudásukban, és magabiztosabbá váljanak az anyanyelvi kommunikációban. Az órák után kézműves foglalkozás keretében egy hatalmas papírkokárdát készítettünk, amelyre a gyerekek a magyar zászló színeinek megfelelő papírgalacsinokat ragasztottak. A közös alkotás nemcsak fejlesztette a kreativitásukat, hanem segített abban is, hogy mélyebben megértsék a magyar nemzeti jelképek jelentőségét.

 

Összetartozás 15.000 kilométerre az anyaországtól

A Brisbane-i Magyar Iskola nem csupán egy oktatási intézmény, ez egy összetartó közösség is, amelynek tagjai szívükben őrzik Magyarországot, még ha több mint 15.000 kilométerre is élnek tőle. Március 15-e nemcsak az emlékezés napja volt számunkra, hanem annak a bizonyítéka is, hogy a magyar nemzet egysége földrajzi távolságoktól függetlenül él és tovább öröklődik.

A gyerekek, a pedagógusok és a szülők együtt ünnepelték az 1848-as forradalom hőseit, akik bátorságukkal és hazaszeretetükkel példát mutattak nekünk. Ezek az események segítenek abban, hogy a diaszpórában élő gyermekek is büszkén vallhassák magukat magyarnak, és kötődjenek történelmünkhöz, kultúránkhoz és hagyományainkhoz.

A nap végén a gyerekek nemcsak új tudással, hanem egy erősebb közösségi élménnyel is gazdagodtak – és ez az igazi célja a magyar oktatásnak a diaszpórában.