Az Egyesületnek, amely pedagógiáját teljes egészében Kodály életművére alapozza, gyakorlatában koncepcióját hirdeti, egyetlen magyar származású tanára van, a korábban bemutatott Carolina Wagner. Az oktatók olyan lendülettel, és lelkesedéssel végzik munkájukat, hogy a karantén idején is várják online kurzusaikra a hallgatókat. Kíváncsivá tett, miből ered a többi tanár elköteleződése a módszer iránt.
A tanári kar bemutatását Guadalupe Cicardoval és Sergio Bertagnival folytatom.
Guadalupe Cicardot kérdeztem...
Hogyan találkozott a Kodály-módszerrel?
Kodály Zoltán kórus repertoárja iránt érdeklődtem leginkább, meg akartam ismerni a zeneoktatás pedagógiai megközelítését, így jutottam el a mai U.N.A. posztgraduális képzéséhez, amit Carolina Wagner és Sylvia Leidemann tartottak.
Mi vonzotta a Kodály-módszerben?
Vonzott az integrális megközelítése, a vitalitása, az, hogy a kóruséneklésnek központi szerepet ad.
Miért találja fontosnak a módszer terjesztését, és a vele való munkát?
Mert rendkívül gazdag, mivel kitágítja a gondolkodásmód, és a zenélés módjának kereteit, valamint az oktatás terén kiváló, szilárd, pedagógiai-filozófiai megalapozottságú eszközöket kínál.
Amennyiben volt már lehetősége Magyarországra látogatni, mi volt a legjobb tapasztalása?
A Kodály Intézetben éltem, ahol csodálatos emberek, és csodás zene vett körül, volt lehetőség mindenféle értékes tapasztalat megosztására, sokat tanulva. Olyan volt, mintha egy varázslatos zenei paradicsomban lennék, ahol 100%-ban a tanulásnak és a zenének szentelhettem magam. Mindig visszavágyom.
Mit gondol a magyar zenéről?
Nagyon szépnek, egyszerűnek és mégis összetettnek találom, költészettel, dallamokkal, melyek a nyelvi korlátokon túl áthatják a lelket, és a szívet. A Kodály által kiadott XX. századi magyar kórusrepertoár tökéletes.
Sergio Bertagnit kérdeztem...
Hogyan találkozott a Kodály-módszerrel?
A Kodály-módszerrel 2010-ben találkoztam először, a Nemzeti Művészeti Egyetem zeneművészeti képzésének végzős hallgatójaként. Emlékszem, hogy akkoriban nagyon elégedetlen voltam a képzésemmel, ami a zenei nyelv elsajátítását illeti; hiányzott egy közös szál, ami egységet teremt. Ekkor fedeztem fel, hogy az Egyetem kínál posztgraduális szemináriumot a Kodály-módszerből, és feliratkoztam rá.
Mi vonzotta a Kodály-módszerben?
E tapasztalat által megkaptam amire szükségem volt; új zenepedagógiai eszközöket, és egy humanista jellegű filozófiát fedeztem fel, ami a zeneoktatásnak mélyebb értelmet ad.
Miért találja fontosnak a vele való munkát?
Ez a tapasztalat jelentős mértékben gazdagította zenei gyakorlatomat és tanítási tevékenységemet.
Volt már lehetősége Magyarországra látogatni?
Ebben az évben terveztük a Kodály Egyesülettel, hogy Magyarországra utazunk a Kodály Intézet nyári műhelyére, de a világjárvány okozta helyzet miatt sajnos az utazás még várat magára. Jövőre már biztosan ott leszünk.