Hamburgi ösztöndíjas szakmai látogatása Walesben

/ Dosztán Kornélia /
dosztan.kornelia2024 képe
A hamburgi mentorom, Rostás Attila, és az Egyesült Királyságbeli fogadószervezetek közötti együttműködésnek hála volt lehetőségem ellátogatni a newporti közösségbe, hogy megnézzem a már évek óta folyamatosan működő és fejlődő helyi hétvégi magyar iskolát, valamint tapasztalatokat gyűjtsek a Hamburgban, 2024 januárja óta újragondolt és megújult vezetőség alatt működő szombati iskola (HMI) számára
KCSP ösztöndíjasok: Hamburg, CardiffKCSP táncpróba a felnőttekkel

A hétvégi magyar iskolák közötti együttműködés és tapasztalatcsere kiemelkedően fontos a jövőbeli fejlődés szempontjából, minden érintett fél számára. Az iskolák közötti közös gondolkodás hozzájárul a megszerzett tudás átadásához, új ötletek és irányok kialakításához, valamint egymás gondolatainak serkentéséhez is.

Az egyik legfontosabb szembeötlő kihívás itt is a helyszín. A wales-i magyar tanoda jelenleg az egyháztól bérli a helyet, ahol meg tudják tartani a foglalkozásokat. Ráadásul olyan hely kell, ahol 80 gyerek elfér, ilyen sok gyerek jár az iskolába. Iskolaépületet nehéz, szinte lehetetlen bérelni a covid óta, ráadásul nagyon drága. Egyelőre megoldott a helyszín biztosítása, de azzal sajnos mindig számolni kell, hogy egy-egy hely sosem örök helyszín.

Newportban minden héten szombaton találkoznak, a tanárok hétről hétre lelkesen és odaadóan készülnek a foglalkozásokra, amelyek 9 órakor kezdődnek és másfél óráig tartanak. Közel 80 gyerekkel dolgoznak. Nemcsak Newportból, de Cardiffól, Bristolból és Swanseaból is járnak családok a tanodába, hogy a gyerekek magyar nyelven is tanulhassanak és magabiztos magyar nyelvtudással rendelkezzenek. 

Különböző csoportokkal dolgoznak nullától 12 éves korig. A tini csoportot most indítják el. Sajátosság a magyar maci csoport. A magyar maci csoportban azok a 6-12 évesek vannak, akik keveset beszélnek magyarul. Érteni értik a nyelvet, de beszélni nem, vagy alig tudnak. Addig vannak ebben a csoportban, amíg nem lesz magabiztos a magyar beszédük. Most tizenketten vannak, de amikor több hasonló korú gyermek van, akkor két csoport is indul. Integrációjuk nem marad el, a táncpróbájuk közösen van az ovisokkal, mivel nagyjából egy korosztályról van szó. Amit nem értenek, azt a tanárok lefordítják nekik. 

Azok a gyerekek, akik keveset beszélnek magyarul, jellemzően nem, vagy keveset is beszélnek otthon magyarul. Olyan is előfordul, hogy a szülő tudatosan angolul beszél a gyerekkel (magyar szülős családokban is) azért, hogy a gyerek az iskolában jól tudjon teljesíteni. Később tudatosul bennük, hogy szeretnék neki a magyart is megtanítani, de otthon nehéz, ezért van a Magyar maci csoport, ahol a gyerekek elsajátítják az alapokat. 

A gyerekek a második óra második felében a karácsonyi műsorra készülnek. Különböző táncokat tanulnak be korosztályonként, amelyben óriási segítséget nyújt a Körösi Csoma Sándor program ösztöndíjasa, aki néptáncosként betanítja a csoportokat a táncokra. 

A szülőknek a tanoda alatt lehetősége van jógázni, ami egy egyedülálló dolog itt. Jött korábban egy ötlet, miszerint a várakozó szülőknek is lehetne valami elfoglaltságot biztosítani és mivel jóga oktató is él a környéken, így erre is van lehetőség.  A törzsanyag után van lehetőség maradni és különböző, fakultatív foglalkozásokon részt venni. Hangszerek közül zongorát és fuvolát lehet választani, fél órás tanórákban. Ezen kívül Smarti's (https://www.facebook.com/smartisclubs) foglalkozáson is részt lehet venni, célja a gyerekek logikai, matematikai készségeit fejleszteni. 12 órára végeznek az órákkal és a fakultatív foglalkozásokkal is.

A jövőre nézve további együttműködési cél “testvérprogramot” indítani, egy olyan testvériskolai programot létrehozni, ahol a gyerekek magyarul levelezhetnek egymással a nagyvilágban, ezáltal is erősíteni a magyarság tudatukat és barátságukat. A HMI és a Nefelejcs Tanoda a kiküldetésnek köszönhetően megkezdi testvériskolai kapcsolatainak kiépítését.

Munka mellett természetesen a városnézés sem maradt el. Nagyon örülök, hogy volt lehetőségem szakmai látogatást tenni, betekinteni a helyi közösségbe, látni a helyi iskolát. Remélem máskor is lesz még hasonló lehetőségem nekem is és más ösztöndíjasoknak is.