Éjféli földrajz óra

/ Rácz Tímea Judit /
racz.timea.judit képe
Éjfélkor földrajz órát tartani? Persze, miért is ne?!
omi1omi2omi3

2023. őszén kezdtem el dolgozni az Online Magyar Iskolában (OMI), ahol az online tanítás már nem gyerekcipőben jár. Szerencsére az e-oktatás nem volt számomra ismeretlen terep, mivel pedagógusként a járvány idején volt időm belejönni az oktatás ezen formájába.

A kiutazásom előtt lehetőségem volt arra, hogy hospitáljak néhány tanórán és megfigyeljem, hogyan is zajlik az oktatás. Az első benyomás az volt, hogy a gyerekek nagyon jól ismerik egymást, remek csapatot alkotnak. A csoportok jóval kisebb létszámúak, mint egy hagyományos iskolai osztály, így a tanárok könnyebben tudnak egyéni figyelmet fordítani a diákokra. A megfigyelésem szerint a pedagógusok rendkívül felkészültek voltak és sikerült olyan légkört teremteniük az online térben, ami sokaknak a személyes oktatás során sem sikerül. Az OMI tanári kara olyan Magyarországon végzett diplomás pedagógusokból áll, akik külföldön élő magyar diákok oktatásában is jártasak, valamint rendszeresen készítenek saját fejlesztésű tananyagokat, melyekkel a többi iskolát is segítik.

Az első online órámat az amerikai magyar gyerekeknek még akkor tartottam meg, mikor még Magyarországon tartózkodtam, így egy olyan élményben volt részem, amilyenben még soha, éjfélkor tartottam földrajz órát. Ez egy kivételes alkalom volt az időeltolódás miatt, de számomra örökre emlékezetes marad. A rövid ismerkedést követően Magyarország felszíni formáiról kezdtünk tanulni és így kezdetét is vette a 2023/24-es tanév. Nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot egymással és csak úgy elrepült ez a pár hónap. A vasárnapi csoportjaimba járó gyerekek mindannyian az Egyesült Államokban élnek, azonban a hétfői tanítványaim Európa különböző országaiból jelentkeznek be minden hétfőn. Az idei tanévben nálunk összesen 226 diák tanul, akik 5 kontinensről és 24 országból érkeznek, ez sok időzónát jelent, így a tanári kar is különböző országokban élő pedagógusokból áll (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Hollandia, Magyarország). 

Az OMI idén ünnepli fennállásának 15. évfordulóját. A diaszpórában élő magyaroknak nem mindig van könnyű hozzáférésük magyar nyelvű oktatási lehetőségekhez, azonban 2009 óta az OMI olyan lehetőséget kínál, amit nem sok helyen lehet megtalálni. Itt minden család megtalálja, amit keres, minden igényt ki tudnak elégíteni hiszen már egy éves kortól be lehet iratkozni a baba-mama csoportba, de vannak óvodás, iskolás, középiskolás és felnőtt csoportjaink is. Sokan talán nem is tudják, hogy a teljesen kezdő, magyart nem beszélő gyerekek és felnőttek is jelentkezhetnek, de az anyanyelvi szinten beszélők is találhatnak maguknak csoportot. A közismereti tárgyak mellett olyan órákra is lehet járni, mint a MID (magyar mint idegen nyelv), matematika tehetséggondozó program, zeneovi vagy szókincsbővítés, írás-olvasás órák, bábfoglalkozás. Közel 50 csoport számára kínálnak interaktív foglalkozásokat rugalmas időbeosztással Skype-on és Zoomon keresztül. Az itt tanító tanárok segítenek megőrizni és továbbadni a magyar kulturális értékeket, így hozzájárulnak a magyar identitás megőrzéséhez.

Mivel az óráinkon nem a frontális oktatás dominál, hanem változatos tanítási módszereket és eszközöket alkalmazunk, ezáltal a tanulóknak az órák remek kapcsolatteremtési lehetőséget is kínálnak. A diákok a hétköznapokban nem biztos, hogy a kortársaikkal tudják a magyar nyelvet gyakorolni, így az OMI-s órák a közösségi összetartozás érzését is erősítik bennük.  

Tavaly ősszel a népmese napjára egy nagyszabású projektet terveztek, melynek keretein belül a tanulók egy közös mesefelolvasással készültek és A kis gömböc című mesét olvasták fel közösen.

Budapest 150. születésnapjára egy különleges kiadvánnyal készült az OMI. A 150 érdekesség a 150 éves Budapestről című e-könyvből, sok érdekességet lehet megtudni a városról és annak rejtett oldalairól, de akár útmutatóként is használható a legközelebbi városlátogatás alkalmával.  

Az OMI kiemelt célja a tanári kar szakmai tudásának és készségeinek folyamatos fejlesztése, ennek érdekében rendszeresen részt vesznek szakmai konferenciákon, úgy mint AMIT, Hétvégi Magyar Iskolák Találkozója. A tanári karból már hárman diplomát szereztek a Diaszpórában magyar nyelvet és kultúrát tanító szakember akkreditált szakirányú továbbképzés elvégzése után. Meghívást kaptak a győri egyetem mesterkurzusára is, mely júliusban kezdődik (és az ősszel folytatódik).

Nincs még egy ilyen hétvégi magyar iskola a diaszpóra közösségben, amely ennyi időzónát lefedne és ekkora intenzitással működne a hét minden napján. 

Én azért szeretek az OMI-ban tanítani, mert az online tanítás lehetőséget ad arra, hogy sokkal több figyelmet fordítsak a diákokra és könnyebben tudjam követni a fejlődésüket. Fantasztikus érzés, hogy a világ bármely pontján is éljek, ugyanúgy tudok magyar nyelven tanítani, mint eddig. Nem gondoltam volna, hogy ez lehetséges, de az OMI-nak köszönhetően bebizonyosodott, hogy létezik tanítás és tanulás határok nélkül.