A Cambridge-i Magyar Iskola már ötödik tanítási évében jár

/ André Katalin /
andre.katalin képe
Campbell Eszterrel, a cambridge-i hétvégi magyar iskola vezetőjével készített interjúmat azok figyelmébe ajánlom, akik kíváncsiak egy sikeresen működő angliai magyar iskolára, amely saját erejéből képes fennmaradni és fejlődni, a gyerekek és szülők nagy örömére.

-         Ön szerint mi a jelentősége a magyar iskolának Cambridge-ben?

Iskolánk idén kezdte meg ötödik tanítási évét Cambridge-ben, és nagyon népszerű a helyi és környékbeli családok körében. Magyar és vegyes családok gyermekeinek és felnőtteknek biztosítunk magyar nyelvoktatást kéthetente szombatonként. Célunk, hogy a két- vagy többnyelvű gyermekeknek átadjuk az anyanyelv szeretetét, megismertessük őket a magyar népszokásokkal, kultúrával. Az évek során a gyermekek magabiztosabbá válnak a nyelvhasználatban és szoros barátságok szövődnek gyermekek és családok közt egyaránt. Az ilyen szombati iskolák anyanyelvi oktatása nagymértékben hozzásegíti a gyermekeket a hatékony tanuláshoz az általános oktatásban.

-          Kiknek szól a cambridge-i magyar iskola?

Iskolánkba 0-12 éves korig járnak gyermekek, illetve van két magyar, mint idegen nyelv felnőtt csoportunk. Családjaink között vannak magyar, illetve vegyes házasságban élők, vannak, akik több mint 10 éve kint élnek, és vannak, akik csak tavaly nyáron érkeztek. Foglalkozásainkon 75 diák tud részt venni, a népszerű csoportoknál várólistára kerülnek az új jelentkezők.

-          Milyen helyszínt választottak az iskolához?

Jelenleg egy helyi gyermekcentrumot bérlünk, nagy parkolóval, sok kis teremmel és minimális tárhellyel.

-          Milyen módszerrel oktatnak?

Nagyobb csoportjaink a Balassi Intézettől kapott könyvekből tanulnak, a felnőtt csoportok a Debreceni Egyetem tankönyveit használják.

Sajnos a kisebb csoportoknál a nagy nyelvtudás szintbeli különbségek miatt nem találtunk egyetlen működő módszert. Tanáraik témakörökre építik az óráikat, figyelembe véve a gyermekek érdeklődését, nyelvtudását, életkorát. A vegyes csoportjaink tanterveinek megírása sok kreativitást és rugalmasságot igényel. Le a kalappal a tanáraink előtt!

-          Mire a legbüszkébb az iskolával kapcsolatban?

Nagyon büszke vagyok, hogy iskolánk ötödik éve önkéntesekkel, önerőből, külső támogatások nélkül ilyen sikeresen működik. Tanáraink és munkatársaink estéiket és hétvégéiket áldozzák be főállásuk, családjuk, magánéletük mellett, hogy minden második szombaton tárt kapukkal várjuk a tanulni vágyókat. Büszke vagyok a szülőkre, akik anyagilag támogatják az oktatást, illetve sokan önkéntesednek, büfét vezetnek, tízórait készítenek, könyveket árulnak, takarítanak, szünetben felügyelnek, és még sorolhatnám. És nem utolsósorban büszke vagyok a gyermekekre, a tanulókra, mert látom rajtuk a lelkesedést, az iskola szeretetét és az összetartást.

Tanárok és segítők a Cambridge-i Magyar Iskolában

-          Mit tervez az iskola a jövőre nézve?

Szeretnénk a jövőben kulturális programjainkat bővíteni, illetve idősebb gyermekeknek is oktatást biztosítani. Talán ha magyarból is bevezetik a GCSE (16 éves vizsga) illetve az A-levels (érettségi) vizsgákat, akkor tovább tudunk gondolkodni a dolgon.

-          Van e kapcsolatuk a többi magyar iskolával?

Természetesen. Nagyon sok segítséget kaptunk a környékbeli iskoláktól alapulásunk idején, illetve hozzánk is ellátogatott pár alakuló iskola, hogy tapasztalatot szerezzenek. Rendszeres kapcsolatban vagyunk több iskolával programszervezések kapcsán, együtt szervezünk fellépéseket, mint például Gryllus Vilmos koncertet, vagy Berg Judit írónő meseolvasó délutánját.